Nu wordt het behaaglijk – Toplicht zorgt voor warmte. Met een geschikt verwarmingssysteem voor het schip kan het zeilseizoen worden verlengd en kunnen sommige grotere vaartuigen of woonboten het hele jaar worden bewoond en gebruikt. Verschillende soorten traditionele kachels en verwarmingssystemen voor het schip hebben zich op zee en in de haven bewezen. Op dieselolie gestookte olie- of dieselkachels met schotelbrander hebben doorgaans een hoger geplaatst brandstoftank, zodat stookolie of dieselolie alleen door de zwaartekracht zonder circulatiepomp naar de brander stroomt. Zo'n kajuitkachel van roestvrij staal is voorzien van uitgerust met een beproefde scheepsolie-regelaar die een vlekkeloze werking van de kachel bij een helling tot 15° en een hoge bedrijfszekerheid garandeert. Bovendien is hij uitgerust met koperen verwarmingsspiralen en een omlooppomp en kan hij, vergelijkbaar met een scheepscentrale verwarming, radiatoren en warmwaterboilers in het hele schip verwarmen. Op jachten zijn bovendien dieseloliegestookte luchtverwarmers gebruikelijk, waarbij de warme lucht via een elektrisch ventilator door het schip wordt verspreid. Andere alternatieven om zeil- of motorschepen te verwarmen zijn petroleumkachels, evenals hout- en kolenkachels. Een vastebrandstof-scheepskachel is meestal van staal of gietijzer gemaakt en heeft, vergelijkbaar met een houtkachel, een deur met kijkruit om de vlam te bekijken. De keuze is groot - laat u door ons adviseren welke boordverwarming voor uw schip in aanmerking komt.
- Tuigage & Zeilen
- Touw & bandjes
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Kachels & Verwarming
