Een aan zijn ligplaats afgemeerd of voor het anker liggend schip wordt door opkomende wind of deining voortdurend heen en weer geslingerd. Net als bij het slepen van een voertuig treden bij de afwisselende heen- en weergaande beweging belastingpieken op waaraan het gebruikte touw ook onder extreme omstandigheden moet kunnen weerstaan. Lijnen met een passend rekgedrag kunnen de optredende belastingen goed opvangen en de pieken dempen. Dit voorkomt enerzijds het breken van de lijnen en vermindert anderzijds het risico, dat dekbeslag zoals klampen, pollers en kluizen sterk belast worden of zelfs uit hun bevestigingen worden gerukt. Ankerlijn en sleeplijn zijn door het zwaaien en uitschieten van het schip aan bijzonder hoge piekbelastingen blootgesteld. Naast een passende lengteopgave is hier de keuze van het juiste materiaal en van de juiste diameter van de lijn vermeldenswaard. Het overdimensioneren van touw is in dit geval niet voordelig, omdat de winst in breeksterkte wordt verminderd door verloren gegane elasticiteit.
- Tuigage & Zeilen
-
Touw & bandjes
- Traditioneel hennepkleurig touw
- Touw van natuurlijke vezels
- Leuningstouwen
- Fendertouwwerk
- GREENLINE rPET-touw
-
Reep, sleeplijn & ankerlijn
- Touw voor beroepsschepen & werkschepen
- Modern jachttouw
- Reddingslijnen & zwemlijnen
- Werplijnen & werplijngewichten
- Elastieken, riemen & bindingen
- Bandmateriaal & takelgaren
- Relingnetten
- Accessoires voor touw
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Reep, sleeplijn & ankerlijn
