Een log of een logge is in de scheepvaart een meetinstrument om de vaart, oftewel de snelheid, te bepalen. Traditionele loggen, zoals handlog, sleeplog of jachtloggen met impellergever leveren snelheidswaarden die betrekking hebben op de snelheid ten opzichte van het water. Multifunctionele elektronische loggen voor inbouw in het instrumentenpaneel zijn uitgerust met een geïntegreerde GPS-antenne. Zij zijn in staat, zonder extra sensor, de snelheid over de grond en aanvullende reisgegevens weer te geven. Een dieptemeter dient daarentegen voor het bepalen van de diepte. Een traditioneel lood-dieptemeter, of hand-dieptemeter, zoals u het in ons assortiment vindt, bestaat uit een 30 meter lange, kleurig gemarkeerde dieptemeterlijn en een kegelvormig, zwaar dieptemeterlichaam van brons of gietijzer. Aan de onderzijde van het dieptemetergewicht bevindt zich een uitsparing waarin gewoonlijk wat vet wordt gedrukt. Raakt het dieptemeterlichaam de zeebodem, dan blijft er wat sediment aan kleven. Aan de hand van het bodemmonster kunnen nu overwegingen over de samenstelling van de ondergrond en de positie van het schip worden gemaakt. Op veel oudere jachten, op traditionele schepen en GFK-klassiekers zijn voor dieptemeting vaak nog analoge dieptemeters te vinden, die de diepte met behulp van een roterende lichtdiode aangeven. Een model van deze beproefde en voordelige apparaatklasse is bij ons als retro-navigatieapparaat verkrijgbaar. Ook vindt u bij ons de bijbehorende dieptemetergevers en inbouwkits die voor bijna alle gangbare merken van deze apparaatklassen (NASA, ECHOPILOT, SEAFARER) bruikbaar zijn.
Log & dieptemeter
