Modern touw, koord spleizen / Egmont M. Friedl
Een spleis heeft een aanzienlijk hogere breeksterkte dan een knoop. Modern, gevlochten touw moet daarom absoluut gespleist worden, om de hoge breeksterkte bij de verbindingen en bevestigingspunten niet onnodig te verminderen. Schoten, vallen en trimlijnen zijn zowel op luxe jachten als op prestatiegerichte raceboten altijd gespleist.Voor het spleisen van modern touw met hoge breeksterktes toont Egmont M. Friedl oplossingen voor de boordpraktijk:Touwkunde: constructies, materialen, sterktes, vaktermenSpleisgereedschap en basisvaardigheden: kern verwijderen, werken met de spleisnaald, verjongen, terugmelkenSpleisen van enkel gevlochten touw zonder kern van Dyneema en andere hoogmodulusvezels: oogspleizen, verbindingsspleizen, zelfblokkerende brummelspleizen, lussen, touwsluitingen, softsluitingen, moderne lashingsSpleisen van dubbel gevlochten touw en kern-mantel-touwen: oogspleizen, eindloze spleizenSpleizen van hoogmodulusvezels met Dyneema, Spectra, Vectran: o.a. verjonging, ommantelingGegevens over materiaal, dimensionering van schoten en vallen voor zeilboten en jachten, tabellen van alle spleislengtes vervolledigen dit praktijkgerichte werkboek, waaraan een DVD met instructievideo's is toegevoegd, die de uitvoering van de spleiswerkzaamheden en de juiste omgang met de spleisgereedschappen tonen.192 pagina's, 368 foto's en illustraties, formaat 22 x 28 cm, paperback.