Ga naar de hoofdinhoud

Antifoulinggids

De juiste onderwaterverf is onmisbaar voor een goed onderhouden schip. Een goed antifouling beschermt het onderwaterschip van uw schip en voorkomt dat begroeiing zich op het oppervlak vastzet. Daarmee draagt het bij aan het behoud van snelheid en manoeuvreerbaarheid en vermindert het bovendien het brandstofverbruik. In deze gids vindt u antwoorden op de belangrijkste vragen over de keuze van het juiste product, de toepassing, evenals alternatieven zonder biociden.

Hoe antifouling werkt - en waarom een bewust gebruik belangrijk is

Veel antifoulings bevatten biociden, dat wil zeggen werkzame stoffen die continu uit de coating vrijkomen om het vasthechten van begroeiing te voorkomen. Deze middelen zijn effectief, maar kunnen ook andere waterorganismen beschadigen en zich in het milieu ophopen. Daarom is een juiste omgang bijzonder belangrijk. Een begrijpelijk overzicht over biofouling en antifouling biedt de gratis onlinecursus van BSH. Praktische aanwijzingen voor het veilige gebruik van biocidebevattende producten vindt u ook in onze antifoulinggids-flyer.

Belangrijke factoren bij de keuze van antifoulingverf

Voordat u een antifoulingverf koopt, moet u controleren of het product geschikt is voor uw toepassing. Belangrijke parameters bij de keuze van een antifouling zijn bijvoorbeeld:

  • De zeil- en vaarsnelheid van uw schip
  • De duur van het gebruik tijdens het seizoen
  • Het materiaal van de romp: de meeste antifoulings kunnen probleemloos worden aangebracht op geprimerde materialen zoals triplex, GFK en staal; op aluminiumrompen en massief hout past niet elk antifouling
  • De geografische ligging van de ligplaats: ligt uw schip in zout- of zoetwater, in warme of koude wateren, in stromend water, in de Zuidzee of zelfs alleen aan de wal?
  • Bestaande verflagen: welk antifouling is tot nu toe gebruikt, is een nieuwe opbouw nodig of bent u de gelukkige eigenaar van een nieuwe jacht?
  • De milieubescherming en de wet- en regelgeving in het vaargebied waar het schip wordt gebruikt: wilt u bijvoorbeeld Nederland bezoeken, dan mag u alleen een product gebruiken met een speciale "Holland‑toelating".

Soorten antifoulings

Bij antifoulings worden drie verschillende werkingsprincipes onderscheiden: zelferoderende antifoulings, harde antifoulings en dunlaag-antifouling. Daarnaast zijn er ook biozidevrije onderwaterverven en -coatings die het zonder organische biociden en koper doen of die fysisch werken, bijvoorbeeld via hun oppervlaktestructuur.

Zelferoderende antifoulings hebben een oplosbaar harsysteem met actieve bestanddelen die aangroei afstoten of beletten. Na activatie in het water worden de lagen van het antifouling gecontroleerd afgebroken, zodat er altijd een verse en actieve laag met biociden aan het oppervlak ligt. Dit zorgt tijdens het zeilseizoen voor een hoge effectiviteit, een glad oppervlak en vermindert de opbouw van dikke antifoulinglagen op de de romp. In het volgende seizoen kan de nieuwe coating na een grondige reiniging direct en zonder tussenschuren worden aangebracht.

EPIFANES COPPER CRUISE zelfpolijstende antifouling
EPIFANES COPPER CRUISE is een hoog-efficiënt, koper- en biocidehoudend antifouling met een zelfpolerende werking en uitstekende langdurige bescherming tegen aangroei in zoet-, brak- en zoutwater. De Copper-Release-technologie verenigt hier de voordelen van harde antifoulings en zelfslijpende antifoulings met aanzienlijk verbeterde aangroeibescherming. In vergelijking met conventionele koperhoudende antifoulings worden de werkzame stoffen hier geoptimaliseerd en in veel kleinere hoeveelheden vrijgegeven, wat het milieu ten goede komt.Kan probleemloos worden aangebracht op de meeste gangbare onderwaterprimers, evenals op harde en zelfpolerende antifoulings. Geschikt voor alle zeil- en motorboten met een maximale snelheid van 30 knopen en voor alle bootmaterialen, behalve aluminium. Niet geschikt voor langdurig liggende boten die gedurende het hele seizoen niet of nauwelijks verplaatst worden. Dit antifouling beschikt over een Nederlandse toelating (toelatingsnr. 14301). Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige tot sterke aangroeiType boot: motor- en zeilboten tot 30 knOndergrond: alle materialen behalve aluminiumRendement: ca. 10 m²/lVerdunning: Niet aanbevolen, max. 2-3% met EPIFANES verdunner D-100Applicatiemethode: kwast, rollerDroogtijden bij 20°C: stofdroog: ca. 30 min., overschilderbaar: na ca. 8 uurStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten) bij 20°C: min. 24 uur tot 1 maandInformatie over verwerking vindt u in het Technisch gegevensblad onder "Downloads".

Van € 57,91 *
SEAJET 033 SHOGUN antifouling
Zeer doeltreffend, zelfpolerend antifouling, ook bij moeilijke aangroeiomstandigheden.Geschikt voor alle materialen van het schip, behalve aluminium. Hecht op de meeste harde en zelfpolerende antifoulings (niet op teflonhoudende). Opschuren voor de volgende laag is niet nodig. 2-3 lagen houden voor de duur van 2 seizoenen.Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige aangroeiScheepstype: motor- en zeilboten tot 40 knOndergrond: alle materialen behalve aluminiumDekking: ca. 8,8 m²/lVerdunning: SEAJET THINNER AAanbrengmethode: kwast, roller, spuit (alleen professioneel gebruik)Droogtijden bij 10°C: stofdroog: ca. 2 uur, overschilderbaar: na ca. 8 uur Standtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten) bij 10°C: min. 18 uur tot 6 maanden Informatie over de verwerking vindt u in het Technische gegevensblad onder „Downloads“.

Van € 54,00 *
HEMPEL MILLE NCT zelfpolijzend antifouling
HEMPEL'S MILLE NCT is een zelfpolijstend premium-antifouling met zeer effectieve begroeiingsbescherming door koperverbindingen en organische werkzame stoffen.Dankzij de NCT-technologie (NewCopperTechnology) is het mogelijk de koperverbindingen nog gecontroleerder en continu en daarmee zuiniger en effectiever toe te passen.Het zelfslijpende effect van het antifouling zorgt altijd voor een glad, wrijvingsarm en bioactief oppervlak en er hoeft voor een volgende verflaag niet geschuurd te worden.Geschikt voor alle scheepsbouwmaterialen (behalve aluminium) en voor gebruik in alle wateren.Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige tot sterke begroeiingVaartuigtype: motor- en zeilbotenOndergrond: alle materialen behalve aluminiumDekvermogen: ca. 14 m²/lVerdunning: HEMPEL THINNER 808Aanbrengmethode: kwast, rollerDroogtijden bij 10°C: Oppervlaktedroog: 4 uur, Overschilderbaar: na ca. 8 uur Tijd tussen schilderen en te water laten bij 10°C: min. 24 uur tot 9 maanden Informatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder "Downloads".

Van € 38,90 *
PPG ECOFLEET 290 S zelfpolijstend antifouling
Zelfpolijend langdurig antifouling uit de beroepsscheepvaart, geschikt voor gebruik in offshore-wateren met hoge aangroeidruk.  Ecofleet 290 S bevat bioactieve organische biociden en koperverbindingen, die door de continue polijstingssnelheid gecontroleerd en effectief worden afgegeven. Zo biedt het een effectieve aangroeibescherming voor 36 - 60 maanden (afhankelijk van vaargedrag en routes). Voldoet aan de IMO Antifouling Systems Convention.Kan worden aangebracht op de meeste harde en zelfpolijnde antifoulings (niet op teflonhoudende antifoulings).Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met sterke aangroei, offshoreType schip: beroepsschepen en langzaam varende schepen, schepen die langdurig afgemeerd liggenOndergrond (gegrond): alle materialen behalve aluminiumDekking: ca. 7 m²/lVerdunning: SIGMA 21-06 (max. 3% aanbevolen)Applicatiemethode: kwast, roller, spuiten (uitsluitend professioneel gebruik)Droogtijden bij 10°C: overschilderbaar: na ca. 6 uur.Standtijd (tijd tussen schilderen en te water laten) bij 10°C: min. 12 uur.Informatie over verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder „Downloads“. 

Van € 147,00 *
YACHTCARE ANTIFOULING SP zelfpolerende antifouling
Economisch en betrouwbaar, zelfpolijstend antifouling met koperverbindingen en organische, bioactieve werkstoffen voor noord-Europese kust- en binnenwateren. Door het zelferoderende oppervlak kunnen de bioactieve stoffen gedurende de gehele levensduur van de coating steeds hun optimale werking behouden en hoeft er voor een vernieuwingslaag niet geschuurd te worden. Kan niet op teflonhoudende coatings worden aangebracht.YACHTCARE ANTIFOULING SP is compatibel met de meeste antifoulingsystemen en is, behalve voor aluminium, geschikt voor alle boottypes en bootbouwmaterialen. Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige tot sterke aangroeiBootstype: motor- en zeilboten met gemiddelde snelheidOndergrond (met geschikte primer): alle materialen behalve aluminium; bestaande lagen voor gebruik op compatibiliteit controlerenDekking: ca. 12,7 m²/lVerdunning: YACHTCARE ANTIFOULING THINNERToepassingsmethode: kwast, roller, spuiten (alleen professioneel gebruik)Droogtijden bij 20°C: overschilderbaar: na ca. 6 uurStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten) bij 10°C: min. 24 uur tot 1 maandMeer informatie over de verwerking vindt u in het Technische gegevensblad onder “Downloads”.

Van € 34,50 *
SEAJET Professioneel 032 antifouling
SEAJET PROFESSIONAL 032 is een economisch, zelfpolijend antifouling met koperverbindingen als werkzame stof. Dit antifouling is ontwikkeld voor kleine beroeps- en werkvaartuigen en traditionele zeilboten in zout-, brak- en zoetwatergebieden.Geschikt voor alle materialen van het schip, behalve aluminium. Schuren vóór een volgende laag is niet noodzakelijk.Huidige leveringsinformatie: de verpakkingsgrootte 3,5l wordt stopgezet, voortaan zal het product als 5l-verpakking leverbaar zijn. Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige aangroeiType schip: motor- en zeilboten tot 40 knOndergrond: alle materialen behalve aluminiumRendement: ca. 8,7 m²/lVerdunning: SEAJET THINNER AToepassingsmethode: kwast, roller, spuiten (alleen professioneel gebruik)Droogtijden bij 10°C: stofdroog: ca. 2 uur, overschilderbaar: na ca. 7 uur Tijd tussen schilderen en te water laten bij 10°C: min. 16 uur tot 6 maanden Raadpleeg het technische gegevensblad onder "Downloads" voor informatie over de verwerking. 

Van € 129,00 *
HEMPEL ECOPOWER PROP schroef-spray
HEMPEL'S ECOPOWER PROP Spray is een biocidevrije spuitverf voor de coating van schroeven, Z-aandrijvingen en achterstevenaandrijvingen. Beschermt tegen aangroei en vergemakkelijkt het reinigen. Een geavanceerde bindmiddeltechnologie reguleert het zelfherstellende effect gedurende het hele seizoen.Voor toepassing op onbehandelde oppervlakken wordt een primer aanbevolen met HEMPEL'S Prop Primer.Bij aanwezig, oud of traditioneel antifouling verwijdert u eerst los materiaal en aangroei; op oppervlakken met een bestaande, oude harde matrix of onbekend antifouling dient het oppervlak bovendien nat geschuurd te worden (korrel 180). Reinig en droog het oppervlak daarna. Als de staat van de eerdere antifoulingslaag onvoldoende is, sealt u met een laag primer (bijv. HEMPEL'S Underwater Primer).Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met lichte tot middelzware aangroeiType boot: motor- en zeilboten Ondergrond: alle materialen, ook aluminiumGeschikte primer: HEMPEL'S Underwater Primer of HEMPEL'S Prop PrimerDekking: ca. 11 m²/lVerdunning: geenAanbrengmethode: spuitenDroogtijden bij 10°C: handdroog: 30 minuten, overschilderbaar: onbekendStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten) bij 10°C: min. 24 uur tot 1 maandInformatie over verwerking vindt u in het Technische gegevensblad onder „Downloads“. 

Inhoud: 0.5 Liter (€ 0,00* / 1 Liter)

Van € 28,91 *
EPIFANES FOUL-AWAY biocidevrije onderwaterschipverf
EPIFANES FOUL-AWAY is een zelfpolijstende, biocidevrije verf voor het onderwaterschip. Geschikt voor zoetwater-, brakwater- en tijdelijke zoutwatergebieden. Geschikt voor alle materialen van het schip. Hecht op alle harde antifoulings en zelfpolijstende antifoulings. Voor een eerste behandeling worden drie lagen aanbevolen.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor zoetwatergebieden en tijdelijk verblijf in brak- en zoutwaterType schip: Voor zeil- en motorboten met gemiddelde snelheidOndergrond (met passende primer): Hout, staal, GFK, aluminium, bestaande harde of zelfpolijstende antifoulingsPrimer: EPIFANES Interimcoat oder EPIFANES UnterwasserprimerDekvermogen: 10 m²/l bij 50 µm droge filmdikteVerdunning: EPIFANES D-100 verdunnerAanbrengingsmethode: Kwast, roller, spuitpistool (professionele gebruikers)Droogtijden: Stofdroog na 1 uur bij 20 °C; overschilderbaar na 6 uurStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): 24 uur tot 6 maandenMeer informatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder "Downloads".

Van € 68,90 *
HEMPEL ALU-PROP-NCT 750 ml antifouling
Krachtig, zelfpolijstend antifouling. Uitstekende bescherming tegen aangroei door gepatenteerde bindmiddeltechnologie van HEMPEL.Speciaal geschikt voor aluminiumschepen, maar ook voor schepen van GFK, hout, staal en aandrijvingen. Aanbrengen met roller of kwast mogelijk.Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige tot sterke aangroeiScheepstype: motor- en zeilbotenOndergrond (met passende primer): alle materialen, ook aluminiumPassende primer: HEMPEL'S Underwater Primer, HEMPEL'S Light PrimerDekking: ca. 13 m²/lVerdunning: HEMPEL THINNER 808Aanbrengmethode: kwast, rollerDroogtijden bij 10°C: Oppervlakte droog: 8 uur, overschilderbaar: na ca. 7 uurTijd tussen schilderen en te water laten bij 20°C: min. 24 uur tot 9 maandenInformatie over verwerking vindt u in het Technisch Gegevensblad onder "Downloads".

Inhoud: 0.5 Liter (€ 0,00* / 1 Liter)

Van € 35,90 *
SEAJET SAMURAI 031 antifouling
SEAJET 031 SAMURAI is een langzaam eroderend antifouling met goede allroundprestaties voor wateren met matige aangroei. Het is geschikt voor alle scheepsbouwmaterialen behalve aluminium en hecht op de meeste harde en zelfpolijzende antifoulings.Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige aangroeiType boot: motor- en zeilboten tot 40 knOndergrond: alle materialen behalve aluminium (met passende primer)Dekking: ca. 9 m²/lVerdunning: SEAJET THINNER AToepassingsmethode: kwast, roller, spuitDroogtijden: stofdroog: ca. 2 uur, overschilderbaar: na ca. 6 uurStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): min. 24 uur tot 6 maandenInformatie over de verwerking vindt u in het Technisch gegevensblad onder "Downloads".

Van € 38,95 *
SEAJET EMPEROR A 034 zelfpolijstend antifouling
De SEAJET Emperor 034 A is een langzaam eroderend (=zelfpolijend) antifouling dat geen koper bevat en daardoor ook geschikt is voor aluminiumrompen. Door zijn effectieve formulering is het geschikt voor gebruik in tropische zoutwatergebieden met hoge aangroeidruk. Bij een volgende behandeling is opschuren niet nodig. Twee tot drie lagen zijn voldoende voor twee seizoenen.Technische gegevens•    Toepassingsgebied: wateren met sterke begroeiing•    Type schip: motor- en zeilboten tot 40 kn•    Ondergrond: alle materialen, ook aluminium (met geschikte primer)•    Rendement: ca. 10 m²/l•    Verdunning: SEAJET THINNER A•    Aanbrengmethode: kwast, roller, spuiten •    Droogtijden: stofdroog: ca. 3 uur, overschilderbaar: na ca. 12 uur•    Tijd tussen schilderen en te water laten (standtijd): min. 24 uur tot 6 maanden De verwerkingsinformatie vindt u in het technische gegevensblad onder "Downloads".

Van € 62,90 *
Harde antifoulings hebben een harsysteem met een hoog gehalte aan in water onoplosbare bestanddelen, die het oppervlak hard en slijtvast maken. Het hoge aandeel aan bioactieve werkzame stoffen en de voortdurende afgifte daarvan aan het water zorgen voor uitstekende bescherming tegen aangroei. Vanwege de hardheid en bestendigheid is het antifouling ideaal voor snelle motorboten, trailerboten en getijdenwateren, waar de schepen droog kunnen vallen. Regattaboten krijgen door een extra fijne schuurbeurt met nat schuurpapier een gladde afwerking voor meer snelheid. Omdat de werkzame stoffen in de loop van het seizoen uitspoelen, moet het oppervlak vóór de jaarlijkse herlaag nat geschuurd worden om een goede hechting van de nieuwe laag te verkrijgen.
HEMPEL HARD RACING TecCel harde antifouling
HEMPEL'S HARD RACING TECCEL is een zeer effectief premium hardantifouling met koperverbindingen als werkzame stof, dat door de harde bindmiddel optimale begroeiingsbescherming biedt, met name op snelle motorboten, trailerboten en in het wad droogvallende schepen. Geschikt voor wateren met een hoge begroeiingsdruk. Door de modificatie met de TecCel anti-aanhechtingstechnologie (PTFE) is het gladder en minder wrijvingsgevoelig dan conventionele harde antifoulings. Kan op alle rompmaterialen behalve aluminium worden aangebracht (uitzondering: kleur wit). Technische gegevensToepassingsgebied: Voor wateren met sterke begroeiingsdrukScheepstype: Voor hoogpresterende boten en regattajachtenOndergrond: GFK, hout, triplex, staal; niet geschikt voor aluminium, bestaande harde antifoulings in goede staatPrimer: HEMPEL LIGHT PRIMER, HEMPEL UNDERWATER PRIMERDekking: 13 m²/lVerdunning: HEMPEL'S THINNER 808Toepassingsmethode: Kwast, rollerDroogtijden: Handdroog na 30 min bij 10 °C; overschilderbaar na 8 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten): 24 uur tot 9 maandenMeer informatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder "Downloads".

Van € 38,90 *
HEMPEL ECOPOWER Racing biocidevrij
HEMPEL'S Ecopower Racing is een biocidevrije, harde onderwaterschip-verf met Teccel anti-aanhechtingstechnologie (PTFe) voor een bijzonder glad en wrijvingsarm oppervlak.Aanbevolen voor wateren met middelmatige aangroeidruk en wateren met hoge milieueisen. Geschikt voor alle materialen voor de bouw van het schip.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor wateren met middelmatige aangroeidrukBoottype: Voor snelle zeil- en motorbotenOndergrond (met geschikte primer): GFK, hout, multiplex, aluminium, staal; geschikt op harde antifoulings in goede staatPrimer: HEMPEL Light Primer, HEMPEL Underwater PrimerDekvermogen: 12 m²/lVerdunning: Hempel's Thinner 808Aanbrengmethode: kwast, rollerDroogtijden: handdroog na 30 min bij 10 °C; overschilderbaar na 8 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): 24 uur tot 9 maandenMeer informatie over de verwerking vindt u in het technisch gegevensblad onder "Downloads".

Van € 35,90 *
SEAJET 037 COASTAL antifouling
SEAJET 037 COASTAL is een harde antifouling met een harde matrix, die zich vooral leent voor snelle schepen en schepen die vaker droogvallen. Ook geschikt voor zout- en zoetwatergebieden. Kan op alle scheepsbouwmaterialen (behalve aluminium) worden aangebracht. Als grondlaag worden 2-3 lagen aanbevolen.Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige aangroeiScheepstype: motor- en zeilboten tot 70 knOndergrond: alle materialen behalve aluminium (met overeenkomstige primer)Dekking: ca. 10 m²/lVerdunning: SEAJET THINNER AAanbrengmethode: kwast, roller, spuiten (alleen professioneel gebruik)Droogtijden bij 10°C: stofdroog: ca. 4,5 uur, overschilderbaar na ca. 9 uurStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten) bij 10°C: min. 10 uurInformatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder 'Downloads'.

Van € 35,90 *
YACHTCARE Harde antifouling ACTION
YACHTCARE ANTIFOULING ACTION is een economische en doeltreffende harde antifouling met koperverbindingen als werkzame stof en een onoplosbaar bindmiddel. Daardoor biedt het zeer goede aangroeibescherming, vooral op snelle motorboten, trailerboten en in het wad droogvallende schepen. Ontwikkeld voor de noord-Europese binnen- en kustwateren. Het kan worden toegepast op alle geprimerde ondergronden en scheepsmaterialen, behalve aluminium.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor alle noord-Europese binnen- en kustwateren met gemiddeld aangroeidruk; niet aanbevolen voor warme waterenScheepstype: Voor zeil- en motorboten, bijzonder geschikt voor snelle motorboten, trailerboten en boten in droogvallende jachthavensOndergrond: GFK, staal, hout; niet op aluminiumPrimer: YACHTCARE Epoxy Primer (Art.Nr. 2520-014) of YACHTCARE Antifouling Primer (Art.Nr. 2520-012)Dekking: ca. 13 m²/lVerdunning: YACHTCARE ANTIFOULING THINNER (Art.Nr. 2520-009), (optioneel 5–10 %)Aanbrengmethode: kwast, vachtrollerDroogtijden: overschilderbaar na 6 uur bij 20 °CStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): 24 uur tot 6 maanden

Van € 36,95 *
Dunfilmantifoulings werken niet door het afgeven van werkzame stoffen aan het water, maar door het zeer gladde oppervlak dat het voor organismen moeilijk maakt zich vast te hechten. Het gladde oppervlak wordt veroorzaakt door een PTFE-toevoeging. Bij sommige producten wordt het antifouling-effect ondersteund door koperbestanddelen die in het bindmiddel zijn ingebonden. Het extreem gladde oppervlak zorgt voor een uiterst geringe wrijvingsweerstand in het water en zorgt zo voor hogere snelheden en een lager brandstofverbruik. De antifoulings kenmerken zich bovendien door een zeer korte droogtijd.
HEMPEL HEMPASPEED TF dunnefilm-onderwatercoating
HEMPASPEED TF is een harde, biocidevrije dunne coating voor alle sportboten met een romp van GFK, staal of aluminium, ook voor regatta- en trailerboten. Door de speciale hydrogel-technologie vormt het een ultraglad oppervlak dat zowel aangroei minimaliseert als de wrijving vermindert. Geschikt voor zoet-, zout- en brakwater en voor binnenwateren. Vooral aan te bevelen in gebieden waar biociden niet of slechts beperkt mogen worden gebruikt (ook in Nederland).Toepassing op bestaande antifoulinglaag: De overstap van een conventioneel antifouling naar HEMPASPEED TF is mogelijk. De oude coating (als deze nog intact is) hoeft niet te worden verwijderd. Als hechtprimer dient één laag HEMPEL CONVERSION Primer te worden aangebracht; daarna dienen twee lagen HEMPASPEED TF te worden aangebracht.Toepassing bij nieuw aanbrengen: Bij nieuw aanbrengen moet de ondergrond eerst worden afgedicht met HEMPEL LIGHT Primer voordat HEMPEL CONVERSION Primer en twee lagen HEMPASPEED TF worden aangebracht.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor zoet- en zoutwater bij matige aangroeidruk; in sterk aangetaste gebieden kan tijdens het seizoen reiniging nodig zijnType schip: Voor sport- en regattaboten, ook geschikt voor snelle schepenOndergrond: GFK, staal, aluminium; bestaande oude coatings in goede staatPrimer: HEMPEL CONVERSION PrimerDekking: 11 m²/lVerdunning: Hempel Thinner 808Toepassingsmethode: Kwast, roller, airless spuiten (alleen professionele gebruikers)Droogtijden: Handdroog na 30 min bij 10 °C; overschilderbaar na 8 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten): 24 uur tot 3 maandenMeer informatie over verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder \"Downloads\".

Van € 44,90 *
Sea-Line Thin Film Silver Racing dunne antifoulinglaag
Zeer gladde en extreem snel drogende dunlaag-antifouling met PTFE anti-aanbaktechnologie en koperoxiden als biociden. Voor matige aangroei in zout-, brak- en zoetwater en meren. Kan op alle epoxy onderwatergrondlagen worden aangebracht en is compatibel met PTFE-dunlaag-antifoulings zoals VC 17m en Hempel Waterglide.Voordat u SEA-LINE THIN FILM op reeds geschilderde oppervlakken aanbrengt, raadpleeg dan de compatibiliteitstabel. Niet gebruiken op aluminium- of zinkoppervlakken. Technische gegevens•    Toepassingsgebied: wateren met matige aangroei•    Type schip: motor- en zeilboten tot 40 kn•    Ondergrond: alle materialen behalve aluminium•    Dekking: ca. 11–12 m²/l•    Verdunning: niet aanbevolen•    Aanbrengmethode: kwast, roller, spuiten (alleen professioneel gebruik)•    Droogtijden bij 15°C: stofdroog: ca. 30 minuten, overschilderinterval: min. 10 uur•    Tijd tussen schilderen en te water laten bij 15°C: 3 uur tot 6 maanden Meer informatie over de verwerking vindt u in het technisch gegevensblad onder “Downloads”. 

Van € 44,90 *
Biocidevrije onderwaterverven en -coatings gebruiken geen koper of organische biociden die volgens de huidige stand van zaken als zorgwekkend worden beschouwd. Enkele van deze producten zijn geformuleerd op basis van colofonium en zinkoxide en werken vergelijkbaar met zelfpolijende antifoulings, alleen breekt hier het zinkoxide af. Daarnaast zijn er harde coatings die geen zinkoxide bevatten en meer geschikt zijn voor trailerschepen die niet permanent in het water liggen. Een bijzonderheid zijn verven op siliconenbasis, die werken via een gladde, hydrofobe oppervlakte waarop zich begroeiing moeilijk kan vasthechten en die bij vaart door het water gemakkelijk loslaat.

Biocidevrije onderwaterverven en -coatings zijn vooral geschikt voor binnenwateren met een lage begroeiingsdruk en voor wateren waar een verbod geldt op biocidehoudende antifoulings. In andere wateren, zoals de Noord- en Oostzee, moet men er rekening mee houden dat begroeiing zich sneller kan vastzetten dan bij biocidehoudende antifoulings. Een regelmatige controle van de romp tijdens het seizoen en reiniging met een spons helpen om eventueel opkomende begroeiing te minimaliseren.

HEMPEL HEMPASPEED TF dunnefilm-onderwatercoating
HEMPASPEED TF is een harde, biocidevrije dunne coating voor alle sportboten met een romp van GFK, staal of aluminium, ook voor regatta- en trailerboten. Door de speciale hydrogel-technologie vormt het een ultraglad oppervlak dat zowel aangroei minimaliseert als de wrijving vermindert. Geschikt voor zoet-, zout- en brakwater en voor binnenwateren. Vooral aan te bevelen in gebieden waar biociden niet of slechts beperkt mogen worden gebruikt (ook in Nederland).Toepassing op bestaande antifoulinglaag: De overstap van een conventioneel antifouling naar HEMPASPEED TF is mogelijk. De oude coating (als deze nog intact is) hoeft niet te worden verwijderd. Als hechtprimer dient één laag HEMPEL CONVERSION Primer te worden aangebracht; daarna dienen twee lagen HEMPASPEED TF te worden aangebracht.Toepassing bij nieuw aanbrengen: Bij nieuw aanbrengen moet de ondergrond eerst worden afgedicht met HEMPEL LIGHT Primer voordat HEMPEL CONVERSION Primer en twee lagen HEMPASPEED TF worden aangebracht.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor zoet- en zoutwater bij matige aangroeidruk; in sterk aangetaste gebieden kan tijdens het seizoen reiniging nodig zijnType schip: Voor sport- en regattaboten, ook geschikt voor snelle schepenOndergrond: GFK, staal, aluminium; bestaande oude coatings in goede staatPrimer: HEMPEL CONVERSION PrimerDekking: 11 m²/lVerdunning: Hempel Thinner 808Toepassingsmethode: Kwast, roller, airless spuiten (alleen professionele gebruikers)Droogtijden: Handdroog na 30 min bij 10 °C; overschilderbaar na 8 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten): 24 uur tot 3 maandenMeer informatie over verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder \"Downloads\".

Van € 44,90 *
EPIFANES FOUL-AWAY biocidevrije onderwaterschipverf
EPIFANES FOUL-AWAY is een zelfpolijstende, biocidevrije verf voor het onderwaterschip. Geschikt voor zoetwater-, brakwater- en tijdelijke zoutwatergebieden. Geschikt voor alle materialen van het schip. Hecht op alle harde antifoulings en zelfpolijstende antifoulings. Voor een eerste behandeling worden drie lagen aanbevolen.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor zoetwatergebieden en tijdelijk verblijf in brak- en zoutwaterType schip: Voor zeil- en motorboten met gemiddelde snelheidOndergrond (met passende primer): Hout, staal, GFK, aluminium, bestaande harde of zelfpolijstende antifoulingsPrimer: EPIFANES Interimcoat oder EPIFANES UnterwasserprimerDekvermogen: 10 m²/l bij 50 µm droge filmdikteVerdunning: EPIFANES D-100 verdunnerAanbrengingsmethode: Kwast, roller, spuitpistool (professionele gebruikers)Droogtijden: Stofdroog na 1 uur bij 20 °C; overschilderbaar na 6 uurStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): 24 uur tot 6 maandenMeer informatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder "Downloads".

Van € 68,90 *
HEMPEL ECOPOWER Racing biocidevrij
HEMPEL'S Ecopower Racing is een biocidevrije, harde onderwaterschip-verf met Teccel anti-aanhechtingstechnologie (PTFe) voor een bijzonder glad en wrijvingsarm oppervlak.Aanbevolen voor wateren met middelmatige aangroeidruk en wateren met hoge milieueisen. Geschikt voor alle materialen voor de bouw van het schip.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor wateren met middelmatige aangroeidrukBoottype: Voor snelle zeil- en motorbotenOndergrond (met geschikte primer): GFK, hout, multiplex, aluminium, staal; geschikt op harde antifoulings in goede staatPrimer: HEMPEL Light Primer, HEMPEL Underwater PrimerDekvermogen: 12 m²/lVerdunning: Hempel's Thinner 808Aanbrengmethode: kwast, rollerDroogtijden: handdroog na 30 min bij 10 °C; overschilderbaar na 8 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): 24 uur tot 9 maandenMeer informatie over de verwerking vindt u in het technisch gegevensblad onder "Downloads".

Van € 35,90 *
LeFANT NAUTICA HARD ECO biocidevrij antifouling
NAUTICA HARD ECO is een biocidevrije onderwaterschipverf van het Zweedse bedrijf LEFANT, die geschikt is voor zeil- en motorboten van alle snelheidsklassen. Het vormt een harde, polijstende oppervlakte die het schip beschermt tegen aangroei en gemakkelijk te reinigen is. NAUTICA HARD ECO is geschikt voor gebruik op aluminiumrompen en compatibel met de meeste zelfpolijstende en harde antifoulings. Twee lagen zijn voldoende voor seizoensbescherming; in gebieden met hogere wrijving en slijtage, zoals roeren, achtersteven en waterlijn, kunnen extra lagen nodig zijn.LET OP: De kleur zwart is momenteel niet leverbaar. Kies als alternatief een biocidevrij hardantifouling (bijv. YACHTCARE PROTECTOR HARD )Technische gegevensToepassingsgebied: Wateren met lage tot middelmatige aangroeidrukType schip: Voor zeil- en motorboten van alle snelheidsklassenOndergrond: Geschikt voor GFK, aluminium en de meeste harde of middelzachte oplosmiddelhoudende antifoulingsPrimer: LEFANT EPOXY PRIMERDekking: 13 m²/lVerdunning: Geen Applicatiemethode: Kwast, rollerDroogtijden: Overschilderbaar na 12 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen schilderen en te water laten): 24 uur tot 2 maanden bij 20 °CMeer informatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder \"Downloads\". 

Van € 59,00 *
SEAJET 021 EKO biocidevrije onderwaterverf
SEAJET 021 EKO is een biocidevrije onderwaterschildering die een hydrolyse-gebaseerde, erodeerbare laag vormt die zich voortdurend vernieuwt en daardoor de aanhechting van vuil en aangroei bemoeilijkt. Het wordt verwerkt als een conventioneel antifouling; twee lagen houden één seizoen. Geschikt voor zoet- en zoutwatergebieden met lichte tot gemiddelde aangroeidruk; gedurende het seizoen is regelmatig reinigen van het oppervlak aan te raden.Het product kan op geprimerd hout, GFK, staal en aluminium worden aangebracht. Geschikt voor schepen met een topsnelheid tot 40 knopen.Toepassing: Voor een hercoating van het onderwaterschip zijn voor de primer twee lagen SEAJET 117 Epoxy Primer geschikt; bij houten rompen SEAJET 015 Onderwater Primer. Vervolgens 2x SEAJET 021 EKO aanbrengen. Bij toepassing op bestaand antifouling moet vooraf de compatibiliteit worden gecontroleerd, bijvoorbeeld met de compatibiliteitstabel van SEAJET. Goed onderhouden onderwaterschilderingen reinigen, 1 laag SEAJET 015 Onderwater Primer aanbrengen, daarna 2x SEAJET 021 EKO schilderen.Technische gegevensToepassingsgebied: wateren met matige aangroeiType schip: motor- en zeilboten tot 40 knopenOndergrond: alle materialen (met geschikte primer)Rendement: ca. 10 m²/lVerdunning: SEAJET THINNER AApplicatiemethode: kwast, roller, spuit (uitsluitend professioneel gebruik)Droogtijden bij 10°C: stofdroog: ca. 2 uur, overschilderbaar: na ca. 7 uurStandtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten) bij 10°C: min. 12 uurInformatie over de verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder „Downloads“.

Inhoud: 0.7519 Liter (€ 0,00* / 1 Liter)

Van € 29,90 *
HEMPEL SILIC ONE schroefkit
De SILIC ONE schroef-kit van HEMPEL is een innovatief, biozidevrij coatingproduct voor schroeven en zorgt dankzij zijn technologische eigenschappen voor minder wrijvingsweerstand en optimale bescherming tegen begroeiing.SILIC ONE is een koper- en biozidevrij Fouling Release-coatingsysteem op basis van siliconen en hydrogel. In de coating aanwezige polymeren reageren aan het oppervlak met water en vormen een onzichtbare beschermlaag, een zogenaamd hydrogel tussen het rompoppervlak en het water. Voor micro-organismen wordt deze laag enerzijds als vloeistof ervaren, zodat ze zich niet aan de romp hechten. De microruwe structuur en de lage oppervlaktespanning voorkomen anderzijds een stevige verankering van aangroeivormende organismen, zodat deze door handmatig reinigen of bij hoge snelheid door het water weer afvallenGeschikt voor zoet-, zout- en brakwater en voor binnenwateren. Bijzonder aan te bevelen in gebieden waar bioziden niet of slechts beperkt mogen worden gebruikt (ook in Nederland).Het schroef-kit bestaat uit:1x 375 ml SILIC ONE TieCoat,1x 375 ml SILIC ONE zwartBelangrijk: Let op dat de schroef vrij moet zijn van alle oude verflagen/antifouling. Voor de eerste coating wordt aanbevolen bovendien HEMPEL LIGHT PRIMER aan te brengen. Deze is niet in het kit inbegrepen.Technische gegevensToepassingsgebied: geschikt voor alle waterenScheepstype: schroeven en aandrijvingen van zeil- en motorbotenOndergrond: Alleen toepasbaar op HEMPEL Silic One Tiecoat; geschikt voor GFK en staalPrimer: HEMPEL Silic One Tiecoat (in het kit opgenomen)Dekking: 10 m²/lVerdunning: Niet verdunnenApplicatiemethode: kwast, rollerPotlife: 60 min bij 20°COverschilderinterval: op SILIC ONE TIECOAT of met zichzelf na 16 uur bij 10°CStandtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten): 24 uur tot 1 maand bij 20 °C

€ 59,90 *

Hoe vind ik het juiste antifouling voor mijn zeilenrevier?

Elk water heeft zijn eigen waterorganismen. Afhankelijk van temperatuur, zoninstraling, zoutgehalte, stroom, voedingsstofgehalte (bijv. door lozing van meststoffen vanuit de landbouw) en waterkwaliteit varieert de begroeiing, zodat niet elk antifouling in elk revier even goed werkt. 



Zo vindt u uit welk antifouling geschikt is voor uw vaargebied:

  • Bij de TOPLICHT-artikelinformatie vindt u aanwijzingen voor welk toepassingsgebied het antifouling geschikt is.
  • Ook fabrikanten verstrekken soms informatie.
  • Vraag rond in uw vaargebied; misschien heeft de naastliggende buur een tip.
  • Het Bundesumweltamt heeft een Bewuchsatlas opgesteld en biedt uitgebreide informatie over antifoulings, die u via deze link vindt: https://www.umweltbundesamt.de/themen/chemikalien/biozide/biozidprodukte/antifouling-mittel/bewuchsatlas-start
  • Voor sommige vaargebieden in Duitsland en in het buitenland gelden aparte verordeningen en richtlijnen. Hijs u met lokale wetgeving. Een actuele lijst van de in Holland toegelaten antifoulings wordt regelmatig op de pagina "Varen doe je Samen" gepubliceerd: PDF Antifoulings-Hollandzulassung (Stand 2023)

Hoeveel antifouling heb ik nodig?

U moet eerst de totale oppervlakte in m² van uw onderwaterschip berekenen aan de hand van de volgende formules.



langkieler: Totale oppervlakte m² = 0,75 x lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)
vinkiel: Totale oppervlakte m² = 0,50 x lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)
motorboot: Totale oppervlakte m² = lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)

Het dekkingsvermogen (m² per liter) van de verschillende antifoulings kunt u vinden in de beschrijving van het artikel op onze website of in de productinformatiebladen.

De benodigde hoeveelheid in liters kan berekend worden met de formule: Totale oppervlakte m² / dekkingsvermogen m²/l van de verf.

Hoeveel lagen antifouling moet ik aanbrengen?

Het aantal lagen antifouling hangt af van het gebruikte product, de vaarsnelheid van het schip, de samenstelling van het water en de klimatologische omstandigheden van het vaargebied. In de webshop vindt u bij onze artikelen de productdatabladen met de aanbevelingen van de fabrikant. In de regel zijn in eerste instantie minimaal twee lagen antifouling nodig. Om de bescherming te vernieuwen volstaat meestal één laag.

Hoe vernieuw ik mijn antifouling?

We raden een jaarlijkse vernieuwingslaag antifouling aan om voldoende bescherming tegen aangroei te garanderen. Als het schip in de herfst uit het water wordt gehaald, moet het onderwaterschip zo grondig mogelijk worden gereinigd, bij voorkeur met een hogedrukreiniger.

Bij een intacte oppervlakte:

  • Reinig de oppervlakte bijvoorbeeld met HEMPELS Pre-Clean en schoon water en verwijder niet-hechtende verf (eventueel de overgangen licht opschuren).
  • Laat het onderwaterschip drogen.
  • Breng één tot twee lagen van hetzelfde antifouling aan.

Bij een beschadigde oppervlakte:

Behandel de oppervlakte indien nodig met plamuur zoals volgt en breng primer aan:

  • Schuur het onderwaterschip nat met schuurpapier korrel 100–240 of schuur het droog met de MIRKA slijpschijven en een afzuiging.
  • Reinig het onderwaterschip, bijvoorbeeld met HEMPEL’s Pre-Clean en schoon water.
  • Laat drogen.
  • Plamuur en primeer waar nodig met geschikte producten.
  • Breng extra primerlagen aan op de gladgemaakte en geplamuurde plekken om de plamuur te omsluiten.
  • Laat het onderwaterschip volledig drogen voordat primer en antifouling worden aangebracht.
  • Breng één tot twee lagen antifouling aan.

Als het onderwaterschip opnieuw opgebouwd moet worden:

  • Schuur het oude antifouling volledig weg tot op de primer of schraap het antifouling af en schuur daarna het oppervlak glad.
  • Reinig het onderwaterschip, bijvoorbeeld met HEMPEL’s Pre-Clean en schoon water.
  • Laat drogen.
  • Breng primerlagen aan volgens de productgegevensbladen.
  • Breng één tot twee lagen antifouling aan.

Roller of kwast - hoe breng ik Antifouling aan?

Antifouling met een roller aanbrengen is voor grote oppervlakken meestal de snelste methode. Hoogwaardige schuimrollers of een kortpolige mohairroller zorgen voor een kwalitatief hoogwaardige afwerking. Kwasten zijn geschikt voor lastige en ruwe ondergronden, evenals kleine herstelwerkzaamheden en moeilijk bereikbare plekken.

Een gelijkmatig oppervlak bereikt u als u op een niet te groot vlak kruiselings werkt, dus zowel horizontaal als verticaal. Als u met een kwast werkt, dienen de laatste kwaststreken nog alleen licht en verticaal te zijn. Wij raden u over het algemeen aan hoogwaardige rollers en kwasten te gebruiken om te voorkomen dat rollers door de oplosmiddelen te snel opbollen en kwasten haren verliezen.

Rollen und Pinsel

verfroller met mohairrol
Verfroller compleet met mohairrol.

€ 3,95 *
WEST SYSTEM rolbeugel
Beugel voor schuimrollers, voor betere verwerking van WEST SYSTEM-producten.

Van € 9,90 *
WEST SYSTEM schuimrollen voor rolbeugels
Polyurethaanschuimrollen met een holle binnenkern. De schuimrollen zijn bijzonder geschikt voor een betere verwerking van hoogglans polyurethaanlakken, blanke lakken en epoxyhars op gladde oppervlakken.Deze standaard schuimrollen hebben een pluisvrije 1/8"-nap (korte nap) en een fenolharskern.Niet geschikt voor oplosmiddelhoudende 2-componentenprimers.

Van € 5,50 *
lak-egaliseerrol voor verfrollers
Vervangingsrollen lengte 110 mm voor standaardbeugels, Moltopren-rollen met hoge oppervlaktehardheid, daardoor geen blaasvorming. 2 stuks per verpakking.

€ 9,81 *
verfbakken
Uitrolbakken in twee verschillende maten.

Van € 2,40 *
radiatorkwast
Professionele kwaliteit.Zuiver, licht China-zwijnhaar, metalen huls, lange houten steel.

Van € 2,65 *
Epifanes verfroerstaafjes
Houten mengstokjes van EPIFANES. Verkrijgbaar in twee maten, afgestemd op de EPIFANES-verfblikken.

Van € 0,50 *
kwastenpot
Kwastbeker van polypropyleen, met deksel en kwasthouder aan het handvat.

€ 4,50 *

Bij welk weer kan ik antifouling aanbrengen?

Houd altijd rekening met de aanbevelingen van de fabrikant, die u op de productdatabladen vindt. In het algemeen raden wij aan antifouling te verwerken bij temperaturen tussen 10 en 25 graden. De luchtvochtigheid mag niet meer dan 65% bedragen.

Breng uw onderwaterschip alleen in de verf als het volledig droog is. Door temperatuurschommelingen en hoge luchtvochtigheid ontstaat er in het voorjaar vaak condens op het onderwaterschip; breng dan onder geen enkele voorwaarde antifouling aan. Vermijd ook directe zonnestraling op het te schilderen oppervlak en breng geen antifouling aan bij te veel wind, want de oplosmiddelen verdampen in beide gevallen te snel; daardoor droogt de verf te snel en trekt deze draden.

Ik weet niet welk antifouling op mijn schip is aangebracht

Als u bij de aankoop van een tweedehands schip niet weet welk antifouling is gebruikt, kunt u een test uitvoeren om te bepalen of het een hard of zacht antifouling is. Veeg met een vochtige spons over het oppervlak. Kleurt de spons, dan gaat het doorgaans om een zelfpolierend antifouling. Blijft er geen verf aan de spons zitten, dan zal het een hard of dunlaag-antifouling zijn. Als u onzeker bent om welk antifouling het gaat, is het aan te raden een sperprimer aan te brengen, bijvoorbeeld SEAJET 015 Underwater Primer of HEMPEL Underwater Primer, om een hechtgrond te creëren. Vervolgens kan het nieuwe antifouling worden aangebracht. Houd bovendien de aanbevelingen van de fabrikant in het technische productdatablad van het nieuwe antifouling aan.

Ik wil overstappen op een ander antifoulingproduct, wat moet ik letten?

Als u een ander antifoulingproduct wilt gebruiken, moet u eerst vaststellen welk antifouling zich op de romp bevindt en of het compatibel is met het nieuwe antifouling. De meeste fabrikanten publiceren zogenaamde compatibiliteitstabellen waarin kan worden nagegaan of het oude direct met het nieuwe antifouling kan worden overgeschilderd of dat u bijvoorbeeld een sperprimer voor hechting nodig heeft. Verwerkingsinstructies voor de productwisseling vindt u ook in de technische productdatabladen, die u in ons downloadgedeelte vindt.

Wanneer moet ik mijn antifoulinglaag vernieuwen?

Hoe lang een antifouling werkzaam is, kan niet in algemene termen worden beantwoord, want de werkzaamheid hangt van meerdere factoren af:

  • van het type antifouling (lees de aanbevelingen in het productdatablad),
  • van de aangebrachte laagdikte,
  • van de vaarsnelheid van het schip,
  • van de watertemperatuur,
  • van de in het water aanwezige micro-organismen,
  • van de algemene staat van het onderwaterschip (blijft de verf zitten, is het mooi glad).

Om een optimale werking te behouden, moet meestal jaarlijks een nieuwe antifoulinglaag worden aangebracht. Het kan ook voldoende zijn om alleen bij te werken; meestal slijt het antifouling sneller op de waterlijn, het roer en de kiel.

TOPLICHT-tip bij zelfslijpende antifouling: Bij een complete nieuwcoating van het onderwaterschip is het verstandig na het sealen met een epoxyprimer (bijv. HEMPEL Light Primer) eerst een laag hard antifouling aan te brengen en pas daarna in een andere tint twee lagen zelfslijpende antifouling. Dit kan werk en geld besparen, want pas wanneer de kleur van de onderste laag zichtbaar wordt, is het nodig nieuw zelfslijpende antifouling aan te brengen.