Veilig afmeren
In de haven kan het bij slecht weer flink onrustig worden
Wind en golven bewegen het schip; reepen en fenders moeten daarbij heel wat verduren.
Om de bewegingen van het schip op te vangen en de romp te beschermen heeft u geschikte fenders en reepen nodig. Een goede reep moet stabiel, goed gedimensioneerd en rekbaar zijn om klampen en randen te ontlasten en het verblijf aan boord ook bij storm draaglijk te maken. Schokdempers op de lijnen zijn een zinvolle aanvulling.
Beschadiging van de reepen en fenders door slijtage of schuren moet absoluut worden vermeden. Gebruik een schuurbeschermer en fenderhoezen en controleer uw lijnen en fenders regelmatig.
Constructie en materiaal van de reep
De rekbaarheid van de reep hangt af van de constructie en het materiaal van het touw.
Geslagen touw bestaat uit twee of meer strengen die om elkaar heen geslagen worden. Het is voordelig, rekbaar en kan gemakkelijk worden gespleten. Het wordt graag op traditionele schepen gebruikt.
Vierkante vlechten, ook squareline genoemd, zijn zeer soepel, laten zich goed op de klamp beleggen en krijgen geen kinken. Squareline heeft de beste rek van alle repen.
Kern-mantel vlechten bestaan uit een innerlijke kern die de breuksterkte garandeert en een mantel die beschermt tegen slijtage en rafelen. Deze repen zijn bijzonder robuust en toch soepel. Kern-mantel vlechten laten zich goed op de klamp beleggen en krijgen geen kinken. Het rekvermogen hangt sterk van het materiaal af en is meestal iets lager dan bij vierkante vlechten.
Repen van polyester zijn bijzonder UV-bestendig, breukvast, krimp- en schuurbestendig. Het materiaal neemt weinig water op. De rek is iets kleiner. Schokdempers zijn geschikt om de rek te vergroten.
Repen van polypropyleen drijven, zijn licht en zeer bestand tegen chemicaliën. Ze zijn minder UV-stabiel en minder slijtvast en hebben een lagere breuksterkte. De lijnen moeten iets dikker gekozen worden.
Repen van rPET worden gemaakt van gerecyclede kunststofflessen; de eigenschappen zijn identiek aan die van polyester touw.
Natuurlijke materialen zoals hennep of sisal worden vanwege hun geringe duurzaamheid nauwelijks nog gebruikt.
TOPLICHT Tip:
Ons SPUNFLEX touwwerk is een moderne, UV- en rotbestendige vervanging voor klassiek touwwerk.
Welke gebruiksbelasting, welke lengte en welke diameter heeft mijn meertouw nodig?
De benodigde breeksterkte c.q. de touwwerkdiameter zijn afhankelijk van het gewicht en de grootte van het schip. Wij adviseren om speling naar boven te houden bij de breeksterkte. Knopen verzwakken de afmeerlijn, het is beter om een splits te gebruiken, die de breeksterkte aanzienlijk minder verlaagt.
Voor de juiste keuze van uw afmeerlijnen raden wij u aan om onze uitrustingsaanbeveling te bekijken.
De juiste lengteWat betreft de lengte van afmeerlijnen adviseren wij ten minste
- 2 afmeerlijnen met de enkele scheepslengte,
- 2 afmeerlijnen met 1,5 keer de scheepslengte.
Bij grotere schepen kunnen bovendien 2 verhaallijnen en afmeerlijnen met 2 keer de scheepslengte zinvol zijn.
Bezoekt u regelmatig havens zoals Helgoland, waar u in grote pakketten moet liggen, dan dient u ten minste één 30 meter lange landvast aan boord te hebben.
Bescherm de romp van de boot met stootkussens
Welke spatbord heb ik nodig?
De vorm van de stootkussen hangt sterk af van de vorm van de romp. Zorg ervoor dat de stootkussens gelijkmatig worden belast. Het aantal stootkussens is afhankelijk van de lengte van de boot. Wij adviseren:
- Tot 10 m bootlengte minimaal 2 fenders per kant.
- Vanaf 10 m bootlengte minimaal 3-4 fenders per kant.
Daarnaast moet u altijd een reservefender bij de hand hebben.
