Boorddoorvoeren in de romp van het schip, die meestal onder de waterlijn liggen, zuigen bijvoorbeeld water aan of geven het af voor de motorkoeling of het doorspoelen van het toilet. Zodat geen vreemde voorwerpen de inlaat blokkeren, zijn er boorddoorvoeren met een geïntegreerd zeef of zuigkorf, of overeenkomstige zeven of geperforeerde platen om aan het onderwaterschip te bevestigen. Binnenboord, achter een boorddoorvoering, zitten op schepen zogenaamde afsluiters als afsluitinrichtingen. Ze voorkomen het binnendringen van water bij defecten of werkzaamheden aan het aangesloten leidingsysteem moeten ze bij niet-gebruik om veiligheidsredenen gesloten blijven. Gebruikelijke typen afsluiters zijn kogelkranen of kogelafsluiters, schuifafsluiters, afsluiters met conus of cilindrische afsluiters. Net als boorddoorvoeren worden ze uit verschillende materialen vervaardigd – traditioneel van zeewaterbestendig brons, Rotguss of messing en bij jachten vaak van moderne kunststoffen. Voor aansluiting op leidingen of slangen zijn er genormeerde schroefverbindingen, fittingen en tules, die met passend afdichtingsmateriaal aan de afsluitkraan kunnen worden verbonden. Het gebied rond de openingen in de romp van het schip moet regelmatig op schade worden gecontroleerd. Bij beschadigde componenten is tijdig vervangen aan te raden. Is het zeer kritiek, kunnen klaargelegde lekproppen voor geruststelling zorgen. In de winter moet worden verzekerd dat de afsluiters vorstbestendig zijn.
- Tuigage & Zeilen
- Touw & bandjes
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Doorvoer, ventiel & fitting
