Een vaar- en zeilinstructie voor de eigenaar (of charteraar) van een Nederlandse plattbodenjacht.Alle onderwerpen worden behandeld: klaarmaken, het hijsen van de zeilen, manoeuvrevaren tot aan het ankeren en het leggen van de mast.Ook oude "Plattbodenhasen" kunnen zich verheugen over de informatieve inkt- en pentekeningen en de vele trucs.112 pagina's, 65 tekeningen, formaat 17,5 x 25 cm, gebonden.
Veertig jaar geleden kocht de Hamburgse architect Volkwin Marg de uit dienst genomen Deense vrachtzeiler ACTIV. Gedurende meerdere jaren restaureerde de liefhebber van historische scheepsbouw het in 1951 bij de Ring Andersen jachtwerf in Svendborg te water gelaten houten schip.Tot op heden heeft de driemast-topzeilschoener ACTIV ruim 400.000 zeemijlen onder zeil afgelegd.Marg vertelt over mensen die hem aan boord vergezelden, en ook over ontmoetingen met vrienden, kunstenaars en collega's die op zoek waren naar culturele en historische bestemmingen. Dat aan boord fantasierijk plezier en een altijd voortreffelijke kombuis niet ontbreken, toont het boek met talrijke inkijkjes in het leven aan boord van de ACTIV.Het fotoboek is de kroniek van een geweldig project dat in deze vorm zijn gelijke niet kent.336 pagina's met 54 zwart-wit- en 455 kleurfoto's, zes kaarten, vijf tekeningen en plannen, formaat 28 x 30 cm, gebonden, met leeslint.
De titel loopt bij de uitgever af - daarom nu voor een speciale prijs! Een fraai beeldband over de kleine klassiekers die langs onze kusten en op binnenwateren worden gezeild. Het gaat over het geklinkerde Folkeboot, de algemeen geliefde jollenkruiser, de slanke, elegante Mälar en andere evergreens. Wat deze schepen verenigt, is hun bijzondere schoonheid. Ze zijn klein, betaalbaar en hebben een blijvende, trouwe aanhang. De kleine kruisers worden in korte klasseportretten voorgesteld, maar vooral in zeer mooie beelden van Nico Krauss getoond. Portretten van eigenaren en bootbouwers tonen bovendien de diepe emotie die deze geweldige schepen in ons oproepen. Ze geven ook een inkijk in de klassiekerscène.144 pagina's, 142 foto's en afbeeldingen, formaat 25 x 31 cm, gebonden, met stofomslag.
De titel loopt bij de uitgever af - daarom nu tegen een speciale prijs!Een man en zijn schip: een grote liefde.Roekeloze manoeuvres, uitputtend opkruisen, begeleid door ruwe hevige windstoten en krachtige adrenalinepieken. Scheefstand. Opspattend water. Deinend in de deining. Het openscheuren van het wolkendek of een plensbui uit de blauwe lucht vlak voor het aanleggen: bijna geen zeildag gaat voorbij zonder verrassingen.Maar ligt het echte avontuur niet in het in de morgenzon, bij vogelgezang en meeuwengekrijs de eerste slok koffie drinken, je blik over de oever van de ankerbaai laten gaan en weten dat je alleen door eigen kunde en op eigen kiel op deze droomplek bent aangekomen?Beide aspecten - spectaculair zeilen en diep genot - beleef je op een klein, eenvoudig schip bijzonder intens. Een Folkeboot, dat weet men al 75 jaar, is daar perfect voor.Hoe geweldig geluksmomenten kunnen zijn, hoe diep de liefde voor het schip, voor de zee, voor het zeilen is, ervaart Nicolas Thon sinds het moment dat hij zijn PAULA zag - die hem alles leerde, soms zelf het commando overnam, nooit overdreven zeurde en hem liet zien: Als de reservekanister door de kuip vliegt, is er duidelijk te veel wind!224 pagina's, talrijke foto's. Formaat 23,1 x 15,4 cm. Paperback.
Typen, tekeningen, klassen, bouw, tuigage.Herdruk van het origineel uit 1920.Het boek ontstond op het hoogtepunt van het bootje, zwaardboot zeilen en is ook vandaag de dag nog zeer actueel.Formaat: 210 mm x 148 mm, 200 pagina's, paperback. Faksimile-uitgave.
Een klassieker: "Der Szymanski" is een buitengewoon gedetailleerd handboek dat de technische en deels ook de sociologische eigenaardigheden van de kleine scheepvaart in het noordduitse Nederelbegebied nauwgezet beschrijft.Sinds de eerste verschijning 1932 (als band IX van "Quellen und Darstellungen zur hansischen Geschichte") is dit boek het standaardwerk voor iedereen die zich bezighoudt met de bouw, de restauratie, het bedrijf of het onderzoek van een Ewer of soortgelijke kleine zeilvaartuigen.De herdruk van de herdruk uit 1985 draagt in plaats van "Der Ever der Niederelbe" de licht vervormde titel "Die Ewer der Niederelbe".428 pagina's, talrijke afbeeldingen, kaarten en platen, formaat 15 x 22 cm, paperback, facsimile-uitgave.
Als geen ander weet Hermann Winkler de fascinerende constructieprincipes van de zeeschepen en de sociale geschiedenis van de zeesenvissers in boeiende verhalen weer te geven.Voor dit boek heeft hij zijn eerdere publicaties over dit onderwerp grondig bewerkt en aangevuld met vele tot nu toe onbekende tekst- en beeldbronnen.144 pagina's, 30 zwart-wit- en 50 kleurenfoto's, formaat 21 x 24 cm, gebonden.
Al meer dan 80 jaar is zij op de Niederelbe een vertrouwd gezicht: de 15 m² standaard-Elb-zwaardboot, vanwege haar zeilteken kort Elb-H-zwaardboot genoemd. Dit deel beschrijft voor het eerst de geschiedenis van deze uitzonderlijke scheepsklasse, die deel uitmaakt van het culturele erfgoed van haar thuisregio.Daarbij spelen de persoonlijke ervaringen van de zeilers, die gedurende vele jaren het zelfbeeld en de reputatie van de klasse hebben gevormd, een bijzondere rol. Uit de inhoud van dit deel: Het zeemansnest op de SüllbergOver de ontwikkeling van het zeilen met zwaardboten op de UnterelbeHet ontstaan van de Elb-H-zwaardbootWilly von Hacht en zijn jachtwerfOorlog en nieuw beginDe "gouden jaren"De opkomst van de SchulauerHet boek bevat een groot aantal tot nu toe niet gepubliceerde foto’s en documenten uit particulier bezit. Het oorspronkelijk geplande tweede deel van deze titel is tot op heden nog niet verschenen.320 pagina's, 211 afbeeldingen, formaat 17 x 24 cm, gebonden.
Deze titel wordt door de uitgever niet meer herdrukt - bemachtig nog een van de laatste beschikbare exemplaren.Dit fascinerende boek beschrijft de geschiedenis van de populaire Noordse Folkeboot.Ontwikkeld in de jaren 1930 in Scandinavië, is het schip beroemd geworden om het minimalisme in het ontwerp, zijn robuustheid en zeewaardigheid.Dieter Loibner leidt ons door de geschiedenis van de Folkebootgemeenschap tot in het heden. Hij vertelt over degenen die wereldwijd aan regatta's deelnemen, evenals over de langjarige fans die gewoon met vrienden en familie op tocht willen gaan en over degenen die ervoor hebben gezorgd dat het schip met zijn karakteristieke klinker-romp van hout in de constructiedetails nooit wezenlijk veranderde.Nauwkeurige beschrijvingen en de uitstekende selectie van ontwerpen en foto's zorgen voor leesplezier.Het voorwoord is geschreven door Tania Aebi. Als 18‑jarige begon ze aan een solitaire wereldomzeiling, die haar als eerste Amerikaanse lukte. Van 1985 tot 1987 voer ze op haar VARUNA – een Contessa 26 en daarmee een verwant van de Noordse Folkeboot.In het Engels. 236 pagina's, talrijke zwart-witfoto's en plannen, formaat 17,6 x 25,4 cm, paperback.
Hermann Winkler, verzamelaar en onderzoeker van maritieme geschiedenis, wijdt zich aan de kleine, met zeilen uitgeruste arbeidschepen in de kustwateren rond Fischland-Darss-Zingst, Hiddensee en Rügen.De klassieke arbeidschepen werden en worden op uiteenlopende manieren door vissers gebruikt en dreigen ongemerkt te verdwijnen. Om dat te voorkomen heeft Winkler zich erover ontfermd.Naar historisch (beeld)materiaal toont hij ook actuele foto's van de kleine, met zeilen uitgeruste arbeidschepen die nog steeds, bijvoorbeeld voor toeristische doeleinden, gebruikt worden. Een verdere invulling van de lacune in de maritieme geschiedenis van Mecklenburg-Vorpommern.168 pagina's, talrijke kleur- en zwart-witfoto's, formaat 24,5 x 21,5 cm, gebonden.
Dit boek is in het Duits voor onbepaalde tijd niet leverbaar.Aanvulling en uitbreiding van het succesvolle handboek \"Fahren mit Plattbodenschiffen\" van dezelfde auteur.De eeuwenoude zeemanschap, die op de Hollandse kustschepen ontstond, wordt hier systematisch samengevat en voor de hedendaagse schipper toegankelijk gemaakt. Een must voor iedere plattbodemschipper! 128 pagina's, talrijke tekeningen, formaat 17,5 x 25 cm, gebonden.