De filmmaker Tom Nitsch levert een soort "logboek" vol momenten, scènes en ontmoetingen uit zijn films van “LA NIOULARGUE” tot “TRACKS OF BORKUMRIFF IV”.Zo ontstond een tijdsdocument uit het tijdperk van de renaissance van de klassieke jachten tot de bouw van de eerste superjachten aan het eind van de 20e eeuw. Nitschs foto's en uit zijn films afkomstige stilstaande beelden brengen de schoonheid van de jachten in samenspel met licht, wind en schroefas visueel tot uitdrukking.Inhoudelijk gaat het, naast de focus op de betreffende film, ook over de daarmee verbonden thema's en overwegingen van zeilers. Persoonlijke herinneringen aan die tijden mogen natuurlijk ook niet ontbreken - aan kwintessenzen zoals “Functional Arts” van de Amerikaan Lance lij en “Joy & Beauty” van de Fin Esko Kilpi met betrekking tot deze culturele goederen.216 pagina's, talrijke kleurenfoto's, 30 x 30 cm, hardcover. De teksten zijn doorlopend in het Engels en Duits.
Veertig jaar geleden kocht de Hamburgse architect Volkwin Marg de uit dienst genomen Deense vrachtzeiler ACTIV. Gedurende meerdere jaren restaureerde de liefhebber van historische scheepsbouw het in 1951 bij de Ring Andersen jachtwerf in Svendborg te water gelaten houten schip.Tot op heden heeft de driemast-topzeilschoener ACTIV ruim 400.000 zeemijlen onder zeil afgelegd.Marg vertelt over mensen die hem aan boord vergezelden, en ook over ontmoetingen met vrienden, kunstenaars en collega's die op zoek waren naar culturele en historische bestemmingen. Dat aan boord fantasierijk plezier en een altijd voortreffelijke kombuis niet ontbreken, toont het boek met talrijke inkijkjes in het leven aan boord van de ACTIV.Het fotoboek is de kroniek van een geweldig project dat in deze vorm zijn gelijke niet kent.336 pagina's met 54 zwart-wit- en 455 kleurfoto's, zes kaarten, vijf tekeningen en plannen, formaat 28 x 30 cm, gebonden, met leeslint.
Roger Barnes beschouwt kleine schepen als de perfecte toegang tot afgelegen, mooie plekken.De Brit, over wie onder andere in de uitgave 01/2024 van het tijdschrift "Jacht Classic" is bericht, zeilt al jaren met een minimum aan uitrusting in een open dinghy, zelfs in zo veeleisende wateren als Bretagne. Het gaat hem erom zeilen zonder veel gedoe in het dagelijks leven te integreren, omdat "een van de veiligste wegen naar tevredenheid in het leven een klein schip, een gunstige wind en een nieuwe kust is die het ontdekken waard is".Het boek, dat intussen in een tweede, herziene druk verkrijgbaar is, geldt al lang als het standaardwerk over het toeren zeilen in een eenvoudig dinghy. De informatie en adviezen zijn verweven met prachtig beeldende verhalen over de avonturen van de auteur op het water. Ze gaan over idyllische weken op afgelegen rivieren en aan de kust tot aan haarstrijkende tochten naar afgelegen eilanden.Voor deze nieuwe editie is een verslag van de eerste kapseizen van de auteur toegevoegd, nieuw materiaal over elektronica en kleding evenals aanvullende informatie over scheepsontwerpen.Onderwerpen van de gids zijn:de zoektocht naar een goed schipde uitrusting voor dagtochtenscheepstechniek bij motor en roeraanleggen en ankerende voorbereiding op open waterde navigatie op open zeehet onderhoud van een dinghycomfort en veiligheidHier leest u dat zeilen met een bootje een heerlijke manier is om de natuur en nieuwe kusten van dichtbij en tegen lage kosten te ervaren. Zeilen waar grotere schepen niet komen en slapen onder zeildoek aan boord of aan land – dat is varen teruggebracht tot de kern, en dat is des te beter.272 pagina's, doorlopend voorzien van inspirerende kleurenfoto's en nuttige illustraties, 17x24 cm, paperback, Adlard Coles Nautical, Londen. In het Engels.
Heruitgave van het in 1989 verschenen debuut van Clemens Richter, dat intussen een klassieker is geworden.Hij vertelt over een heel bijzondere zeilzomer in de Deense Zuidzee. Richter zeilt zijn koersen buiten de grote jachtcentra. Daar ervaart hij dat het grote avontuur niet pas achter Gibraltar begint.Tegelijk ontwikkelt de lectuur zich tot een handleiding die ook de minder ervaren zeiler aanmoedigt om de gebruikelijke namiddagroutes tussen de jachthavens te verlaten.260 pagina's, formaat 15 x 21 cm, gekleurde kaart, talrijke tekeningen (ook van de auteur), in kartonnen omslag.
Het laatste boek van Bernard Moitessier.De eigenzinnige autobiografie van de filosoof onder de eenhandzeilers voor het eerst in een Duitse vertaling."In zijn autobiografie trekt Bernard Moitessier de zeer persoonlijke balans op van een werkelijk bewogen leven. Tamata is veel meer dan zeilen. Het is de vertelling van een bijzondere, geleefde droom. Kortom een verklaring waarom deze 'zwerver van de zeeën' is uitgegroeid tot een grote zeilerlegende. Tamata is een boek voor Moitessier-liefhebbers en langeafstandzeilers. Het geeft een antwoord op de vragen van allen die dromen van de horizon van de Zuidzee en het leven onder palmbomen." Zo schrijft de Duitse wereldomzeiler Wilfried Erdmann in zijn voorwoord bij TAMATA - Herinneringen van een zeiler.524 pagina's, 18 illustraties en 37 foto's, formaat 13 x 20 cm, gebonden, met stofomslag.
Zeilavonturen, spionage en Duits verzet. Stuk voor stuk ontrafelt de jonge zeilmaker Ole Storm het geheim van een onheilspellende zeiltocht, die vanuit de kiel noordwaarts, via de klassieke route over Anholt naar de Zweedse scheren voert.Spannende zeilmanoeuvres en hoge spanning zijn gegarandeerd wanneer de scenarioschrijver, zeilwereldkampioen en hobby-scheepsbouwer Jan von der Bank dit verhaal vertelt.Moderne zeilklassieker in de zesde, nieuw bewerkte druk.371 pagina's, formaat 14,4 x 20,7 cm, paperback.
FISH'N'SHIPS. Een zeilzomer rond Engeland en Schotland.De fotograaf en Oostzeezieler Christian Irrgang waagt in de zomer van 2022 een nieuw zeilavontuur. Ruim vijf maanden neemt hij de tijd om met zijn OBLOMOW, komend vanaf de Oostzee, rond Engeland en Schotland te zeilen.Soms als solozeiler, soms met vrienden verkent hij de Britse wateren. Vanaf de Theems stroomopwaarts voert zijn zeiltocht langs de zuidkust van Engeland. Hij bezoekt de Isles of Scilly met hun Caribische flair en vertrekt daarna richting Dublin en Belfast door de stormachtige Ierse Zee. Tot Schotland reikt zijn zeilreis; op de terugweg ontkomt hij in de Noordzee net aan een zware storm – slechts één van de vele uitdagingen tijdens deze trip!Het reisverslag aan boord van de OBLOMOW beschrijft en toont in indrukwekkende foto's de fascinerende, unieke Britse kusten, stromingen en getijden. Cream Tea in Cornwall en nachten in gezellige pubs horen net zo goed bij de 2800-mijlsreis als kleine, slaperige kustdorpjes, levendige grootsteden en tal van interessante ontmoetingen op de zandstranden van de Isles of Scilly tot aan Loch Ness.Een boek dat zin geeft in een uitgebreide tocht door Groot-Brittannië!144 pagina's, 135 foto's en afbeeldingen, 21,3 x 24,0 cm, paperback met flappen.
Clemens Richters tweede FIRECREST-boek vertelt over een oceaanreis zonder elektronische hulpmiddelen, die hij met zijn vriendin maakte op zijn klassieke, zelfgebouwde gaffelkutter.Op hun langzame reis tijdens de grote Atlantische ronde ontdekten ze droomachtige kusten, sloten vriendschappen, maakten kennis met extravagante en bizarre karakters en beleefden avontuurlijke ontmoetingen.Een liefdevol vormgegeven werk dat als moderne klassieker beschouwd mag worden.456 pagina's, formaat 16,8 x 23,6 cm, talrijke tekeningen, gekleurde afbeeldingen en kaart, gebonden met stofomslag.
"De pioniersgeest, het vaste geloof in de wetten van de natuur en de bescheidenheid tegenover de zee maken de grootsheid van Joshua Slocum en het belang van 'Sailing Alone Around the World' uit. Dit verhaal vol zout en wind is een nalatenschap voor zeilers die, net als hij, op de oceanen zeilen", schrijft Wilfried Erdmann in het voorwoord.Als eerste Duitse eenhandige wereldomzeiler kan Erdmann als geen ander de verdienste en de zeilprestatie van Joshua Slocum navoelen.Joshua Slocum zeilde van 1895 tot 1898 als eerste mens alleen rond de wereld en werd daarmee een voorbeeld voor talrijke opvolgende solozeilers. In zijn verslag over deze unieke reis vertelt Slocum niet alleen over de uitdagingen die de oceaan aan kapitein en het schip stelde, maar ook over de poëzie van het leven op volle zee. De zakelijkheid van de logboekschrijver gaat op onnavolgbare wijze over in een hartstochtelijke bewondering voor de oneindigheid van de natuur. De beschrijvingen van de ontberingen waarmee zijn het schip SPRAY te kampen had, zijn vaak niet zonder een zekere komische noot.Voor het eerst worden de illustraties en grafieken van de Amerikaanse originele uitgave uit 1900 aan de Duitstalige lezer gepresenteerd. Manfred Braun, zelf een enthousiaste zeiler en gespecialiseerd in scheepvaartonderwerpen, heeft de tekst uit het Amerikaans opnieuw vertaald. Aantekeningen en een glossarium maken het ook de moderne hobbyzeiler makkelijker zich in het zeilen aan het eind van de 19e eeuw in te leven.280 pagina's, 68 illustraties en grafieken, formaat 13,5 x 20 cm, gebonden, met stofomslag.
Het is een kleine zee. Is de Oostzee dan een echte zee? Is ze zelfs wild en gevaarlijk? Ja. Olaf Kanter heeft haar met een kleine zeilboot verkend. Hij vertelt over een ooit en opnieuw verdeeld zee. Over een rijke zee. De korte afstanden van kust tot kust werden en worden intensief gebruikt voor handel en uitwisseling. Hij beschrijft een deels dode zee. Net zoals in RANDMEER over de Noordzee, vertelt Olaf Kanter in BINNENMEER over wat de Oostzee was en wat zij is. Daarbij strooit hij steeds persoonlijke herinneringen in - van de uitgebreide privétocht met zijn zeiljacht op de Oostzee.In de bijlage bevat het boek concrete en bijzondere aanwijzingen en verwijzingen naar bestemmingen. QR-codes leiden verder. Kaarten zorgen voor oriëntatie.Olaf Kanter is journalist en zeiler. Hij heeft Engelse taal- en letterkunde en geowetenschappen gestudeerd. Na professionele stations bij de dagblad „WELT“ en het zeetijdschrift „mare“ trad hij in 2008 in dienst bij de politiekredaktie van SPIEGEL ONLINE. Sinds 2017 bestuurt hij als chef van dienst de nieuwssite van de SPIEGEL. Hij zeilt sinds zijn schooltijd, rondde in 2016 met zijn 8,70 meter lange kustkruiser BIJOU het zuidelijke deel van de Oostzee en is inmiddels eigenaar van een klassiek houten schip.142 pagina's, met fotografieën, kaarten en vierkleurige afbeeldingen, hardcover met leeslint, formaat 15 x 21,5 cm.European essays on nature and landscape (EENL)De Hamburgse Klaas Jarchow Media boekuitgeverij (KJM) verzamelt in haar EENL-reeks teksten van auteurs over landschappen en natuurfenomenen in Duitsland en Europa. De uitgave wil een actuele Europese bibliotheek van landschappen en natuurfenomenen creëren. Verschillende landschappen worden in hun eigenaardigheid beschreven. De auteurs hebben vrije hand; hun persoonlijke benadering van het betreffende landschap bepaalt en voert de tekst. Hun focus is vrij te kiezen, of het nu aardgeschiedenis, biologie, politiek of poëzie betreft.De zeer hoogwaardig en liefdevol vormgegeven boeken uit de reeks European essays on nature and landscape worden door de Oostenrijkse drukkerij Gugler gedrukt volgens de hoogst mogelijke duurzame en gezondheidsvriendelijke norm. Voor de klimaatpositieve productie wordt alleen gebruikt wat onschadelijk is voor mens, dier en milieu.
Wie iemand vanaf Helgoland naar de Noordzee kijkt, denkt niet dat die ooit niet bestond. Maar tienduizend jaar geleden kon je van hier te voet naar Engeland lopen. De zee lag 100 meter lager dan nu. Olaf Kanter beschrijft in zijn essay over de randzee van de Atlantische Oceaan de landschappen die verdwenen zijn. 8400 jaar geleden overspoelde een tsunami de nederzetting Doggerland, en het water steeg verder. Nu staat het 13 meter hoger dan wat ooit bewoond was. Kanter verweeft in zijn verhaal over een zee en haar landschappen steeds weer persoonlijke herinneringen: aan privézeiltochten of zijn reportagereizen, bijvoorbeeld op een boorplatform of aan boord van een onderzeeër.In de bijlage bevat het boek concrete en bijzondere aanwijzingen en verwijzingen naar bestemmingen. QR-codes verwijzen verder. Kaarten zorgen voor oriëntatie.Olaf Kanter is journalist en zeiler. Hij heeft Engelse taal- en letterkunde en geowetenschappen gestudeerd. Na werkervaring bij het dagblad „WELT“ en het zeemagazine „mare“ ging hij in 2008 werken bij de politieke redactie van SPIEGEL ONLINE. Sinds 2017 stuurt hij als chef van dienst de nieuwswebsite van SPIEGEL aan. Hij zeilt sinds zijn schooltijd, heeft in 2016 met zijn 8,70 meter lange kustcruiser BIJOU het zuidelijke deel van de Oostzee rondgevaren en is inmiddels eigenaar van een klassiek houten schip.142 pagina's, met foto's, kaarten en vierkleurige afbeeldingen, hardcover met leeslint, formaat 15 x 21,5 cm.European essays on nature and landscape (EENL)De Hamburger Klaas Jarchow Media Buchverlag (KJM) verzamelt in zijn EENL-reeks teksten van auteurs over landschappen en natuurverschijnselen in Duitsland en Europa. De editie wil een actuele Europese bibliotheek van landschappen en natuurverschijnselen creëren. Allerlei landschappen worden in hun eigenheid beschreven. De auteurs hebben vrije ruimte; hun persoonlijke benadering van het betreffende landschap bepaalt en leidt de tekst. Hun nadruk is vrij te kiezen, of het nu aardgeschiedenis, biologie, politiek of poëzie betreft.De zeer hoogwaardig en liefdevol vormgegeven boeken van de reeks European essays on nature and landscape worden door de Oostenrijkse Druckerei Gugler gedrukt volgens de hoogst mogelijke duurzame en gezondheidsvriendelijke standaard. Voor de klimaatpositieve productie wordt alleen gebruikt wat onschadelijk is voor mens, dier en milieu.
De meervoudig bekroonde wetenschapsredactrice van The New York Times, Dava Sobel, legde met deze bestseller een geheel nieuwe, buitengewoon succesvolle vorm van populairwetenschappelijke non-fictie vast."Het waargebeurde verhaal van een eenzaam genie dat het grootste wetenschappelijke probleem van zijn tijd oploste" vertelt het verhaal van de Schotse uurwerkmaker John Harrison. Hij stelt zich begin 18e eeuw een ambitieus en onmogelijk lijkend doel: een methode bedenken waarmee zeelieden de exacte lengtegraad van hun positie op zee kunnen bepalen.Ruim veertig jaar werkt Harrison als een bezetene aan het vervaardigen van een perfect chronometer. Uiteindelijk beleeft de geniale mechanicus – ondanks afgunst en talloze aanvallen – een ongeëvenaarde triomf.Vertaald door Matthias Fienbork.208 pagina's, formaat 12,2 x 18 cm, paperback.
De cultroman uit Marstal!Het begint allemaal in 1848, toen de zeeman Laurids Madsen naar de hemel vloog en ongedeerd terugkeerde naar de aarde – de dood had hem nog niet gewild. Op een gegeven moment verdwijnt Laurids vervolgens op de wereldzeeën, en zijn zoon Albert vertrekt naar de Zuidzee om zijn vader te zoeken. Als hij terugkeert, weet hij dat in de nieuwe eeuw de toekomst in de laadruimen van de grote zeilschepen ligt: Vanuit Marstal moeten nog meer schepen uitvaren. Maar Albert had niet op de vrouwen gerekend. Zij haten de zee, die hen hun mannen en zonen heeft ontnomen en steeds weer ontneemt. Eén van hen begint de strijd. „Deze roman heeft geschiedenis geschreven – een ongelooflijk succesverhaal!”Carsten Jensen (geboren 1952) groeide op in Marstal op het Deense eiland Ærø. Hij studeerde literatuurwetenschap in Kopenhagen en werkt sindsdien als journalist en criticus. Hij geldt als een van de meest prominente essayisten van Denemarken. Zijn literaire werk begon hij halverwege de jaren negentig. Met "Wir Ertrunkenen" ("V, de druknede"), zijn derde roman, behaalde hij een internationale bestseller. Carsten Jensen werd in 2009 beloond met de Olof Palme-prijs.Uit het Deens vertaald door Ulrich Sonnenberg.Een leesfragment vindt u verderop op de pagina onder "Downloads & informatie".816 pagina's, 1 zwart-wit afbeelding, formaat 13,5 x 20,6 cm, paperback.
De titel loopt bij de uitgever af - daarom nu tegen een speciale prijs!Een man en zijn schip: een grote liefde.Roekeloze manoeuvres, uitputtend opkruisen, begeleid door ruwe hevige windstoten en krachtige adrenalinepieken. Scheefstand. Opspattend water. Deinend in de deining. Het openscheuren van het wolkendek of een plensbui uit de blauwe lucht vlak voor het aanleggen: bijna geen zeildag gaat voorbij zonder verrassingen.Maar ligt het echte avontuur niet in het in de morgenzon, bij vogelgezang en meeuwengekrijs de eerste slok koffie drinken, je blik over de oever van de ankerbaai laten gaan en weten dat je alleen door eigen kunde en op eigen kiel op deze droomplek bent aangekomen?Beide aspecten - spectaculair zeilen en diep genot - beleef je op een klein, eenvoudig schip bijzonder intens. Een Folkeboot, dat weet men al 75 jaar, is daar perfect voor.Hoe geweldig geluksmomenten kunnen zijn, hoe diep de liefde voor het schip, voor de zee, voor het zeilen is, ervaart Nicolas Thon sinds het moment dat hij zijn PAULA zag - die hem alles leerde, soms zelf het commando overnam, nooit overdreven zeurde en hem liet zien: Als de reservekanister door de kuip vliegt, is er duidelijk te veel wind!224 pagina's, talrijke foto's. Formaat 23,1 x 15,4 cm. Paperback.
De klassieker van het oceaanzeilen: Bernard Moitessier staakte in 1969 kort voor de finish de eerste non-stop eenmansregatta rond de wereld en verdween jarenlang in de Zuidzee.Moitessier werd gezien als de waarschijnlijke winnaar van het goed gedoteerde 1968 Sunday Times Golden Globe Yacht Race, toen hij na het ronden van de derde van de grote kaap (Kaap de Goede Hoop, Kaap Leeuwin en Kaap Hoorn) op de Atlantische Oceaan afboog om zijn "ziel te redden". Hij deed afstand van roem en de geldprijs en verstevigde zijn legendarische reputatie als filosoof onder de wereldzeilers en formuleerde uitspraken zoals: "Een lange oceaanreis is de kortste weg naar jezelf."Destijds schudde aanvankelijk iedereen begrijpelijk het hoofd toen de Fransman in plaats van naar de Engelse doelhaven naar de eenzaamheid van de Tahitiaanse eilanden zeilde. Zijn boek "La longue route" (originele titel) beschrijft de achtergronden van zijn beslissing. Naast levendige beschrijvingen van de dierenwereld van de drie grote oceanen, de hemel boven het zuidelijk halfrond en de strijd om te overleven op zijn 39 voet lange jacht JOSHUA, geeft Moitessier tegelijkertijd diepe inkijk in zijn gedachtewereld.Met oog voor detail, geestelijke diepgang en groot enthousiasme weet Bernard Moitessier ook vandaag de dag nog iedere vriend van het zeezeilen te fascineren.50 jaar na de legendarische Golden Globe Race 1968/69, die Sir Robin Knox-Johnston als eerste non-stop eenmansrond-de-wereld-zeiler (en enige finisher) won, werden ter nagedachtenis met het Golden Globe Race 2018 en La Longue Route 2018 twee wereldomzeilwedstrijden voor eenmanszeilers in het leven geroepen. Het Golden Globe Race 2022 werd gewonnen door de Zuid-Afrikaanse Kirsten Neuschäfer.272 pagina's, 30 foto's, 7 kaarten, 41 tekeningen, formaat 13,5 x 21,5 cm, paperback.
Stormen en uitblijvende winden, mist en onherbergzame kusten, ziekten en ongevallen. De zeevaarten van vroeger duurden lang en waren op allerlei manieren gevaarlijk. Zeelieden die naar huis terugkeerden, waren allerminst altijd ongedeerd, noch lichamelijk noch geestelijk.Viet, 14 jaar oud, is nu op de leeftijd waarop scheepsjongens aan hun eerste grote reis beginnen. In 1862 vertrekt de bark COMET uit Blankenese voor Viets eerste reis. Via het Engelse kanaal en over de Atlantische Oceaan richting Zuid-Amerika. Het leven aan boord is uitermate zwaar voor de jongen. Een matroos blijkt een geweldpleger en moordenaar te zijn, anderen lijden aan alcoholisme of geslachtsziekten, besmet met gele koorts of gedreven door bijzondere seksuele neigingen.Niet allen die in Hamburg vertrokken, bereiken met de COMET de Zuid-Amerikaanse kust. Viet overleeft en gaat op zoek naar zijn in Chili vermiste oom, die al lange tijd vermist is. Pas vijf jaar later keert hij naar huis terug. 192 pagina's. Formaat 14,1 x 20,8 cm, gebonden.
De titel vervalt bij de uitgever - daarom nu voor een speciale prijs!Vijf jonge mensen zeilen met wisselende bemanning met een catamaran rond de wereld. Veel foto's en originele dagboekfragmenten van de jonge bemanning illustreren de reis, waarover de zender arte een 15-delige serie heeft geproduceerd. Deze "avonturenvakantie" volgt namelijk een missie: low-tech-producten over de hele wereld zoeken, onderzoeken, verbeteren, namaken en met hun hulp milieuvriendelijk en duurzaam leven.Corentin de Chatelperron, ingenieur voor „groene oplossingen“ en bouwer van het schip waarin glasvezels door natuurlijke vezels zijn vervangen, beschrijft low-tech-ideeën en -uitvinders uit de hele wereld.Hij en zijn medestanders geven hun verworven kennis door – niet alleen tijdens hun reis, maar ook in samenwerking met NGO's, die bijvoorbeeld vluchtelingenkampen of crisisregio's daarmee hulp bij zelfredzaamheid bieden.Handleidingen voor specifieke low-tech-oplossingen en aanvullende QR-codes naar gedetailleerde instructies en films maken de titel tot een praktisch handboek.240 pagina's, 288 illustraties en foto's, formaat 21 x 24 cm, paperback.
De schrijver, scenarioschrijver en Contender-wereldkampioen Jan von der Bank („Backe“) heeft een droom vervuld. In 3650 bouwuren bouwde hij in de kleine garagejachtwerf naast zijn huis van triplex, epoxyhars en mahoniefineer een eigen schip.Het fotoboek met tweetalige tekst documenteert alle bouwstappen in het ontstaan van de unieke retro-racer „RÉMY“: van het plaatsen van de eerste spanten in februari 2017, tot de uitbouw, het fineerwerk en het lakken van de romp, de binneninrichting van de kajuit, het gieten en het inbouwen van de kiel, de tuigage van de mast, tot de doop en de eerste succesvolle zeiltochten voor Kiel in juni 2022.De korte teksten geven ook een zeer persoonlijk inzicht in de intensieve en soms avontuurlijke bouwperiode, die de auteur naast de vreugde in het vakmanschap en het eindresultaat van de bijzondere jacht ook vele nieuwe vriendschappen en enkele verrassende inzichten over zichzelf opleverde.100 pagina's, talrijke kleurrijke foto's, tekst doorlopend Duits/Engels, hardcover.
Een bezienswaardig fotoboek over een net iets andere tocht naar de Caraïben.Fotograaf Niklas en zijn schipper Joscha kiezen vanuit Duitsland een 10.000 zeemijl lange, avontuurlijke route: via Noorwegen, de Shetlandeilanden en de Faeröer, langs IJsland en Groenland, langs de oostkust van Canada en de VS.Op hun route over de Noord-Atlantische Oceaan voelen ze bijtende kou, stormen met opspattende spray die in het gezicht slaat, en schroefas die ontzag wekken.Maar op zijn laatst zodra de twee ergens in niemandsland het anker uitgooien, worden ze voor hun ontberingen beloond: met wilde archipels, imposante gletsjers en een natuur die alleen voor hen bestaat.Een boek dat zin geeft om de ruwe Noord-Atlantische Oceaan te verkennen.Bij druk en verpakking is er gelet op duurzaamheid. Het boek is in drukkerij Siepmann, de eerste Hamburgse drukkerij die in 2020 met het Blauwe Engel-certificaat werd bekroond, met milieuvriendelijke inkten op gerecycled papier gedrukt. De drukpersen worden met groene stroom aangedreven.Teksten van Laslo Seyda doorlopend in het Duits en Engels.248 pagina's, formaat 21 x 26 cm, 1,3 kg, rijk geïllustreerd, gebonden, verpakt in recyclebare folie.
James Wharrams leven veranderde voorgoed toen hij in zijn vroege twintiger jaren Thor Heyerdahls film over de KON TIKI-reis zag en in de Centrale Bibliotheek van Manchester op een boek over Polynesische dubbelkano-zeilboten stuitte.Hij besloot Heyerdahls bewering te weerleggen dat Polynesië alleen vanuit Zuid-Amerika bewoond had kunnen worden en niet vanuit Zuidoost-Azië, omdat daarvoor een geavanceerder schip dan een balsahouten vlot nodig zou zijn geweest.Hij wijdde zijn werkzame leven aan het aantonen van de zeewaardigheid, loefvermogen en bruikbaarheid van de Polynesische dubbelkano-vorm en zeilde waarschijnlijk meer zeemijlen in schepen van dit type - allemaal naar eigen ontwerpen - dan wie dan ook.Vijfenzestig jaar lang ontwierp, bouwde en zeilde James Wharram schepen in de vorm van Polynesische dubbelkano's en toonde daarmee aan dat de zee geenszins een barrière tussen de eilanden is, maar hun verkeersader. Lang voordat de westerse mens ze "ontdekte", beschikten de "People of the Sea", zoals veel bewoners van de zuidpacifische eilanden zichzelf noemden, over een levendige, sociaal hoogontwikkelde cultuur, waarin reizen over het water een wezenlijke rol speelde.Geïnspireerd door de levenslange creativiteit en ontdekkingsdrift van James Wharram zeilen veel moderne "People of the Sea" op alle zeeën in schepen die ze naar Wharrams ontwerpen zelf gebouwd hebben.De oceaanreizen van James en zijn team culmineerden in hun wereldomzeiling met de 63 voet lange SPIRIT OF GAIA, waarop ze de landen en culturen van hun spirituele thuis, de Polynesische eilanden, verkenden. James Wharram overleed in december 2021 op 93-jarige leeftijd.2e herziene uitgave. 272 pagina's. Kleurplaten, talrijke zwart-witfoto's, tekeningen en diagrammen, bibliografie, register. Formaat 15,6 x 21,6 cm, paperback met garenbinding, omslagflappen en matlaminaat. In het Engels.
Boatlife - Leven en vrijheid op het waterBoatlife, dat is nomadenleven op het water.Steeds meer mensen ruilen graag hun stadswoning in voor de functionele gezelligheid van een kajuit van het schip.Ze trekken in op hun zeiljacht en ervaren het reizen, werken en leven, gedragen door schroefassen.De journaliste Katharina Charpian, zelf liveaboard met een tocht naar Noord-Noorwegen in het kielwater en inmiddels onderweg in Zuid-Europa, vertelt de verhalen van 27 boatlifers, van de soloreiziger tot de zeilende familie.Hen verenigt allemaal het enthousiasme voor de vrijheid om daarheen te zeilen waar de wind hen naartoe blaast. Of het nu een zeiltocht op de Oostzee is of een Atlantische oversteek, overal lokken steeds nieuwe landschappen en culturen met hun eigen charmes.Dit inspirerende boek geeft met zijn teksten, indrukwekkende foto’s en geïllustreerde kaarten een indruk van hoe het leven op het water voelt. Het is ook zeer geschikt om het verlangen naar een ander dagelijks leven aan te wakkeren.256 pagina’s, 22,5 x 29 x 2,7 cm, hardcover, genaaid gebrocheerd. Teksten in het Duits.Het boek is ook in het Engels verkrijgbaar (9054-002, BOATLIFE - Exploring the Freedom of Maritime Living).
Met Wilfried Erdmann (1940-2023) is op 8 mei 2023 Duitslands bekendste toerzeiler overleden.De eenhandige zeiler en non-fictie-auteur heeft met zijn avonturen en boeken de zeilwereld geïnspireerd en de zeilsport in Duitsland populair gemaakt. Zijn eerste reizen (ongeveer 1959 met de fiets van Duitsland naar India) maakte hij nog in het verborgene. Daarna voer hij vijf jaar als matroos in de koopvaardij op zee.Dat hij 1967-1968 als eerste Duitser alleen om de wereld gezeild had, werd hem aanvankelijk niet geloofd. Maar al snel werd deze prestatie erkend en werd Erdmann de zeeman van de natie. Daarna volgde een wereldomzeiling met zijn vrouw Astrid en een drie jaar durende Zuidzeetocht met vrouw en zoon Kym.Recordtochten maakten de uitzonderlijke zeiler uiteindelijk bij een breed publiek bekend.Van 1984 tot 1985 zeilde Erdmann als eerste Duitser eenhandig nonstop rond de wereld, in West-Ost-Richtung, dus met de overheersende winden. Van 2000 tot 2001 rondde hij de wereld opnieuw eenhandig en nonstop – ditmaal tegen de overheersende westelijke winden in Ost-West-Richtung. Deze tocht lukte hem als wereldwijd vijfde zeiler. Ook is hij de enige zeiler wereldwijd die met hetzelfde schip (KATHENA NUI) de wereld in beide richtingen nonstop heeft rondgezeild.Tot op heden zijn er slechts twee Duitsers die na Erdmann een nonstop-eenhandige wereldomzeiling hebben volbracht: de toerseilster Susanne Huber-Curphey (2018/19) en de wedstrijdzeiler Boris Herrmann (Vendée Globe 2020/21). Dat onderstreept Erdmanns prestatie nog extra.Wilfried Erdmann maakte met zijn boeken zowel de fascinatie van lange tochten als die van reizen vlak voor de deur onder zeil voor zijn lezers tastbaar. Met sommige van zijn talrijke boeken verbrak hij verkooprecords.Johannes Erdmann, niet met Wilfried Erdmann verwant, voormalig redacteur van het tijdschrift " jacht", legt nu de eerste biografie over deze uitzonderlijke zeiler en Spiegel-bestsellerauteur voor.Voor zijn beschouwing "Wilfried Erdmann - von außen nach innen" heeft de vriend van Wilfried Erdmann interviews met 20 reisgenoten gehouden. Uit de gesprekken met Boris Herrmann, Arved Fuchs, Ranga Yogeshwar, Burghard Pieske, Erdmanns jacht KATHENA NUI en vele andere reisgenoten, vrienden en familieleden, zet de auteur de vele facetten van het leven en de carrière van Wilfried Erdmann opnieuw samen en tekent zijn indrukwekkende koersen na.Hij wordt daarbij ondersteund door fotograaf Andreas Lindlahr, die met zijn beelden nieuwe inzichten in het leven en de wereld van Wilfried Erdmann biedt.Een zeer leeswaardige hommage aan de uitzonderlijke zeiler en auteur Wilfried Erdmann, die generaties zeilers heeft geïnspireerd.160 pagina's, talrijke foto's, gebonden.
In januari 1742 spoelt een door de wind aangetast zeilboot aan op de kust van Brazilië. Aan boord 30 mannen, de enige overlevenden van het koninklijke veroveringsschip THE WAGER, dat in een storm verging. Zes maanden later bereiken drie schipbreukelingen de kust van Chili en beweren dat de 30 mannen muiters waren die zich tegen de koninklijke bevelen hadden verzet en meedogenloos hadden gemord.Wie liegt, wie vertelt de waarheid? Dat moet een Brits krijgsraad beslissen. Het gaat om leven of dood.David Grann weeft uit het archiefmateriaal van een historische misdaadzaak een verhaal dat even meeslepend en sfeervol is als een avonturenroman van de hoogste kwaliteit. Schuld en onschuld, trouw en verraad liggen dicht bij elkaar, en uiteindelijk komt een schokkende waarheid aan het licht.The Spectator prijst: "Het grootste zeevaartverhaal dat ooit is verteld."David Grann, geboren 1967, is een bekroonde journalist en non-fictieauteur. Zijn boek "Killers of the Flower Moon" werd verfilmd door en met Martin Scorsese en Leonardo DiCaprio, die zich ook de rechten op "The Wager" hebben verzekerd. Het boek stond wekenlang op nummer 1 van de New York Times-bestsellerlijst, belandde op de Summer Reading List van Barack Obama en bereikte in de Duitse vertaling van Rudolf Mast de Spiegel-bestsellerlijst.Een leesfragment vindt u verderop op de pagina onder "Downloads & informatie".432 pagina's, met kaarten en een kleurenkatern, formaat 13,5 x 21,5 cm, gebonden met omslag.
Het schip, 14 maanden, bijna 10.000 kilometer, en niets verloopt zoals gepland.De in 1982 geboren tweelingbroers Hansen en Paul Hoepner zijn opnieuw op een grote avontuurlijke reis, wederom met bijzondere uitdagingen. Op het water durven ze zich op grotendeels onbekend terrein te begeven en ze maken hun scheepsreis door Europa bovendien CO2-neutraal. Gezien de dreigende klimaatcatastrofe gebruiken ze duurzame zelfgemaakte energiebronnen op het dak van het schip.Duizenden emissievrije kilometers in de zelf omgebouwde motorzeiljacht over de Donau, langs de kust van de Zwarte Zee, door de Middellandse Zee en via west-Europese rivieren terug naar Duitsland zijn echter niet genoeg avontuur. In tegenstelling tot eerder ondernemen de tweelingbroers de reis in een geheel nieuwe samenstelling.Pauls levenspartner, de sociaalpedagoge Anna König, maakt deel uit van de avonturenbemanning. Zij onderzoekt duurzame en pedagogische initiatieven die het team op zijn route door heel Europa bezoekt. Verder gaan ook Pauls en Annas dochter Momo mee, evenals Ronny, Hansens uit Oekraïne geredde hondskruising.Een duurzaam familieavontuur dwars door Europa.Een leesfragment vindt u verderop op de pagina onder "Downloads & informatie".400 pagina's, 4 gekleurde afbeeldingen, formaat 13,5 x 21,5 cm, paperback.