Wie een trailerbaar schip bezit, kan elk seizoen een ander vaargebied verkennen. Of het nu gaat om het bootje, een jollenkruiser, een kajuit- of motorboot met een wegtrailer, of een grotere zeil- of motorjacht op de haventrailer – de belangrijkste voorbereiding voor het transport is de (hoofd)zekering van het schip op de aanhanger en de (hoofd)zekering van de Mast op het schip. Hiervoor zou een voldoende hoeveelheid betrouwbare spanbanden met ratel beschikbaar moeten zijn. Het frame van veel boottrailers heeft ogen of hitteogen waaraan banden kunnen worden bevestigd om het schip met de aanhanger vast te zetten. Het zal meestal niet mogelijk zijn om het schip volledig stijf met de aanhanger vast te spannen, omdat het onderstel van de aanhanger tamelijk flexibel is. Door de wind tijdens het rijden kunnen de spanbanden door trillingen losraken. Het kan zeker voordelig zijn de ratelspanners van tevoren zo te plaatsen dat het natrekken altijd aan de rechterkant, de zijde die van het verkeer is afgewend, kan plaatsvinden. Om romp en buitenkant van het schip te beschermen tegen slijtage en beschadigingen door de sjorbanden, kunnen op kwetsbare plekken speciale kussens of kantbeschermers worden geplaatst. Is het schip eenmaal per wegtransport in de eindhaven aangekomen, dan is het bij het aan boord gaan of het Maststellen met de botenlift in geval van twijfel veiliger eigen, al bewezen Heißstropps en rondslings te gebruiken.
Te water laten & traileren
