Traditionele mastringen, waarmee het voorlijk van een gaffelzeil aan de Mast wordt bevestigd.Gemaakt op een Engelse jachtwerf: van "gesteamde" (gedempte) essenlatten meerlagig heet gebogen en geolied.Aangezien de ringen niet verlijmd, maar slechts met een schroef bevestigd zijn, kunnen ze om de staande Mast gelegd worden en moeten vervolgens aan boord met de bijliggende koperen klinknagels geniet worden.De mastringen zijn voorbehandeld met lijnolie, moeten echter vóór de montage nog gelakt of verder geolied worden.De binnendiameter van de mastringen moet ca. 20% groter zijn dan de maximale Mastdiameter.
Uit essenhout gedraaide, ovale houten kralen om zeilen en sprieten op te rijgen.Ze worden op het rijgkoord geregen.Oppervlak onbehandeld. Ter conservering moeten de kralen in lijnolievernis of in houtolie worden gedompeld.Productiegebonden afwijkingen in de afmetingen zijn mogelijk.
Van essenhout.Halvemaanen (halve maan) dienen op platbodemschepen om het grootzeil op te katten (het ophalen van de hals met behulp van het kattval bij voor-de-wind-koersen).De halvemaanen worden in de onderste rijlijnen tussen de koralen ingebonden, het kattval wordt aan de halvemaanen bevestigd.
Mastringen waarmee het voorlijk van een gaffelzeil aan de Mast wordt bevestigd. Gemaakt op een Deense houten jachtwerf van koudgebogen, geperste latten van beukenhout.Oppervlak netjes geschuurd en onbehandeld. De te openen, lang overlappende verbinding wordt met twee roestvrijstalen borgschroeven verbonden.Aanbeveling voor maatbepaling:De binnendiameter van de Mastringen moet ca. 20 % groter zijn dan de maximale Mastdiameter.
Rackring voor luggertakelage, om de rah (gaffel) voor te hijsen. Mooi eenvoudig beslag van brons, gelast, netjes met de hand met takelleer genaaid. De valophanging is zo geconstrueerd dat de ring onder belasting ongeveer horizontaal staat en daardoor bij het voorhijsen weinig wrijving tegen de Mast heeft. De maat D2 moet circa 1,2 keer de grootste Mastdiameter zijn.