Een mast zou niet absoluut stijf moeten staan. In de praktijk is bij het staande want van de tuigage een zekere graad aan flexibiliteit nodig. Draad van roestvast staal verenigt hoge sterkte met laag rek en voldoende flexibiliteit. Verzinkte draad is bij gelijke diameter weliswaar iets minder sterk, neigt daarentegen minder tot verstijven en maakt waarschuwingssignalen voor corrosie en verzwakking duidelijk zichtbaar. De uiteinden van de draden zijn op traditionele schepen voorzien van ingespleten of geperste kousen. Bij jachten worden eerder terminals in in de vorm van vork- of oogterminals gebruikt. Deze schroefterminals kunnen met een conus en kroonring geheel zonder rollen en persen met boordgereedschap gemonteerd worden. De kousen en terminals moeten minstens even sterk of bij voorkeur iets sterker zijn dan de wanten en stagen. Dit geldt ook voor de wantspanners, respectievelijk spanschroeven of juffers, evenals de verbindende elementen zoals sluitingen en pennen, en universele gewrichten zoals toggles. Wantspanners bestaan uit een huls waarin twee tegen elkaar ingedraaid schroefstiften zitten. Als materiaal wordt roestvrij staal, verzinkt staal of brons gebruikt.
- Tuigage & Zeilen
- Touw & bandjes
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Kousen, draad & wantspanners
