Ga naar de hoofdinhoud

Antifouling gids

Selectie, verwerking, milieubescherming & gezondheid

Achtergrond

Sinds 1 januari 2025 is de ChemBiozidDV van kracht. Deze regelt de verkoop van conventionele antifoulings die biociden bevatten. Wij informeren u over het nieuwe aankoopproces, de juiste verwerking en alternatieve antifoulingoplossingen.

Biocidehoudende antifoulings: Voordelen en risico's

De aangroei van algen, slijm en mosselen op het onderwaterschip, ook wel 'fouling' genoemd, kan de snelheid en het brandstofverbruik van een boot aanzienlijk beïnvloeden. Biocidehoudende antifoulings werken hier actief tegen door biociden, zoals koper, vrij te geven die de vestiging van fouling voorkomen door deze te beschadigen of te doden. Biocidehoudende antifoulings bestrijden echter niet alleen algen en mosselen op de romp, ze beschadigen ook andere levende organismen in de wateren. Bovendien zijn biociden vaak moeilijk afbreekbaar (persistent) en hopen ze zich op in het water en de bodem. Dit leidt op lange termijn tot schade aan de ecosystemen.

Meer voorlichting door adviesgesprekken

Om de verspreiding van biociden in het milieu te verminderen, zijn er nieuwe wettelijke vereisten door de verordening: Biocidehoudende antifoulings mogen alleen nog aan particuliere klanten worden verkocht door ons getrainde personeel en na een kort adviesgesprek – zowel in de winkel als in de online shop. Het gesprek duurt slechts enkele minuten en informeert u over veilig gebruik, opslag en verwijdering – en wanneer een biocidevrij alternatief zinvol kan zijn.

CTA

Heeft u vragen over de ChembiozidDV of wilt u advies over antifouling?

Wij helpen u graag verder. Onze deskundige medewerkers zijn van maandag tot en met vrijdag van 9:00 - 18:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +49 40 88 90 10 - 80

Vooraf: de juiste keuze van antifouling

Houd rekening met de volgende punten voordat u antifouling koopt:
  • Aangroeiverhouding in het vaargebied
    Zout- of brakwatergebieden hebben vaak een hoge aangroeidruk, waartegen een biocidehoudende antifouling het beste helpt. In binnen- en zoete wateren is een biocidevrij alternatief meestal voldoende. Een overzicht van de aangroeiverhoudingen in Duitse wateren wordt geboden door de Aangroei-Atlas van het Federaal Milieuagentschap (Umweltbundesamt).
  • Regionale voorschriften
    Er zijn wateren waar het gebruik van biocidehoudende antifoulings verboden is. Informeer naar mogelijke beperkingen bij de lokale havenautoriteiten, zeilclubs of milieuorganisaties.
  • Bootstype & snelheid
    Kies een product dat past bij uw boot en uw gebruiksgedrag. Biocidehoudende antifoulings worden onderscheiden in drie categorieën:
    • Zelfslijpende antifouling
      Ideaal voor langzamere boten, geeft continu biociden vrij
    • Harde antifouling
      Slijtvaste verf, geschikt voor snelle boten en voor boten die vaak droogvallen
    • Dunnefilm-antifouling
      Creëert een bijzonder glad oppervlak dat wrijving en aangroei minimaliseert
  • Compatibiliteit met bestaande verflagen
    Controleer de compatibiliteit tussen de oude en nieuwe antifouling voordat u van product wisselt. Als de compatibiliteit onduidelijk is, helpt een laag afdichtprimer (sperrprimer) meestal als verbindingslaag.
  • Milieuvriendelijke alternatieven zonder biociden
    Biocidevrije onderwaterverven werken vergelijkbaar met conventionele harde of zelfslijpende antifoulings, maar bevatten in plaats van biociden alternatieve werkzame stoffen zoals hydrogel of zinkoxide om het oppervlak tegen aangroei te beschermen. Onderwatercoatings op basis van siliconen of epoxyhars gaan vaak meerdere seizoenen mee. Ze vormen een glad, waterafstotend oppervlak dat gemakkelijk schoon te maken is.
Goed om te weten: in de TOPLICHT-catalogus en in de winkel herkent u biocidevrije onderwaterverven aan onze ‘biocidevrij’-vis.

Antifouling veilig verwerken

Bij het schuren of schilderen van antifouling ontstaan aerosolen, dampen en stof die via de huid of de luchtwegen in het lichaam kunnen worden opgenomen en uw gezondheid kunnen schaden. Verfspatten en verfresten die in het milieu terechtkomen, belasten op lange termijn de bodem en het grondwater. Informeer u daarom vooraf over de juiste verwerking en neem geschikte beschermingsmaatregelen om uzelf, uw medemensen en het milieu te beschermen.
1. Voorbereiding
  • Verwerkingsinformatie op het etiket of in het productinformatieblad lezen
  • Alleen werken in goed geventileerde ruimtes of buiten op een harde, ondoordringbare ondergrond
  • Zeil onderleggen om verfspatten en stof op te vangen
  • Bij schuurwerkzaamheden het onderwaterschip omhullen met plastic folie om stofverspreiding te minimaliseren
Handig om te weten: De productinformatiebladen vindt u in onze shop op de desbetreffende artikelpagina onder ‚Downloads‘.
1. Voorbereiding
2. Op het werk
  • Beschermpak, handschoenen, veiligheidsbril en masker dragen
  • Stofintensieve handschuurwerkzaamheden alleen uitvoeren met voldoende afzuiging
  • Ontstekingsbronnen (open vuur, hitte, hete oppervlakken) weghouden
  • Niet eten, drinken en roken tijdens het werk
  • Gemorste hoeveelheden opvangen en op de juiste manier afvoeren
  • Bij huidcontact snel met warm zeepwater afwassen
  • Bij oogcontact enkele minuten met water spoelen en onmiddellijk een arts of het antigifcentrum bellen
2. Op het werk
3. Opslag en verwijdering
  • Aangebroken verpakkingen luchtdicht afsluiten
  • Buiten bereik van kinderen bewaren
  • Beschermen tegen vorst en directe zonnestraling, opslaan bij 5 - 25 °C
  • Verfresten & lege blikken op de juiste manier afvoeren bij het recyclagepunt, niet bij het restafval weggooien
3. Opslag en verwijdering

Zelfslijpende antifoulings

Zelfslijpende antifoulings hebben een oplosbaar harsysteem met actieve bestanddelen die aangroei afweren of belemmeren. Na activering in het water worden de lagen van de antifouling gecontroleerd afgebroken, zodat er steeds een verse en actieve laag met biociden aan het oppervlak ligt. Dit zorgt voor een hoge effectiviteit gedurende het vaarseizoen, een glad oppervlak en vermindert de opbouw van dikke antifoulinglagen op de romp. Het volgende seizoen kan de nieuwe verflaag na een grondige reiniging direct en zonder tussenschuren worden aangebracht.

Harde antifoulings

Harde antifoulings hebben een harssysteem met een hoog gehalte aan wateronoplosbare bestanddelen die het oppervlak hard en slijtvast maken. Het hoge gehalte aan bioactieve werkzame stoffen en hun constante afgifte aan het water zorgen voor een hoogwaardige bescherming tegen aangroei. Vanwege de hardheid en bestendigheid is de antifouling ideaal voor snelle motorboten, trailerbare boten en getijdenwateren waar boten droog kunnen vallen. Regattaboten krijgen door een extra fijnschuren met nat schuurpapier een gladde afwerking voor meer snelheid. Omdat de werkzame stoffen gedurende het seizoen uitspoelen, moet het oppervlak voor de jaarlijkse nieuwe verflaag nat geschuurd worden om een goede hechting voor de nieuwe laag te garanderen.

Dunnefilm-antifoulings

Dunnefilm-antifoulings werken niet door afgifte van werkzame stoffen aan het water, maar door het zeer gladde oppervlak dat het voor organismen moeilijk maakt om zich te hechten. Het gladde oppervlak wordt gecreëerd door een PTFE-toevoeging. Bij sommige producten wordt het antifoulingeffect ondersteund door koperbestanddelen die in het bindmiddel zijn opgenomen. Het extreem gladde oppervlak zorgt voor een uiterst lage wrijvingsweerstand in het water en draagt zo bij aan hogere snelheden en een lager brandstofverbruik. De antifoulings kenmerken zich bovendien door een zeer snelle droogtijd.
HEMPEL HEMPASPEED TF dunnefilm-onderwatercoating
HEMPASPEED TF is een harde, biocidevrije dunne coating voor alle sportboten met een romp van GFK, staal of aluminium, ook voor regatta- en trailerboten. Door de speciale hydrogel-technologie vormt het een ultraglad oppervlak dat zowel aangroei minimaliseert als de wrijving vermindert. Geschikt voor zoet-, zout- en brakwater en voor binnenwateren. Vooral aan te bevelen in gebieden waar biociden niet of slechts beperkt mogen worden gebruikt (ook in Nederland).Toepassing op bestaande antifoulinglaag: De overstap van een conventioneel antifouling naar HEMPASPEED TF is mogelijk. De oude coating (als deze nog intact is) hoeft niet te worden verwijderd. Als hechtprimer dient één laag HEMPEL CONVERSION Primer te worden aangebracht; daarna dienen twee lagen HEMPASPEED TF te worden aangebracht.Toepassing bij nieuw aanbrengen: Bij nieuw aanbrengen moet de ondergrond eerst worden afgedicht met HEMPEL LIGHT Primer voordat HEMPEL CONVERSION Primer en twee lagen HEMPASPEED TF worden aangebracht.Technische gegevensToepassingsgebied: Voor zoet- en zoutwater bij matige aangroeidruk; in sterk aangetaste gebieden kan tijdens het seizoen reiniging nodig zijnType schip: Voor sport- en regattaboten, ook geschikt voor snelle schepenOndergrond: GFK, staal, aluminium; bestaande oude coatings in goede staatPrimer: HEMPEL CONVERSION PrimerDekking: 11 m²/lVerdunning: Hempel Thinner 808Toepassingsmethode: Kwast, roller, airless spuiten (alleen professionele gebruikers)Droogtijden: Handdroog na 30 min bij 10 °C; overschilderbaar na 8 uur bij 10 °CStandtijd (tijd tussen aanbrengen en te water laten): 24 uur tot 3 maandenMeer informatie over verwerking vindt u in het technische gegevensblad onder \"Downloads\".

Van € 44,90 *
Sea-Line Thin Film Silver Racing dunne antifoulinglaag
Zeer gladde en extreem snel drogende dunlaag-antifouling met PTFE anti-aanbaktechnologie en koperoxiden als biociden. Voor matige aangroei in zout-, brak- en zoetwater en meren. Kan op alle epoxy onderwatergrondlagen worden aangebracht en is compatibel met PTFE-dunlaag-antifoulings zoals VC 17m en Hempel Waterglide.Voordat u SEA-LINE THIN FILM op reeds geschilderde oppervlakken aanbrengt, raadpleeg dan de compatibiliteitstabel. Niet gebruiken op aluminium- of zinkoppervlakken. Technische gegevens•    Toepassingsgebied: wateren met matige aangroei•    Type schip: motor- en zeilboten tot 40 kn•    Ondergrond: alle materialen behalve aluminium•    Dekking: ca. 11–12 m²/l•    Verdunning: niet aanbevolen•    Aanbrengmethode: kwast, roller, spuiten (alleen professioneel gebruik)•    Droogtijden bij 15°C: stofdroog: ca. 30 minuten, overschilderinterval: min. 10 uur•    Tijd tussen schilderen en te water laten bij 15°C: 3 uur tot 6 maanden Meer informatie over de verwerking vindt u in het technisch gegevensblad onder “Downloads”. 

Van € 44,90 *

Biocidevrije onderwaterverven en -coatings

Biocidevrije onderwaterverven en -coatings gebruiken geen koper of organische biociden, die volgens de huidige stand van zaken als bedenkelijk worden geclassificeerd. Sommige van deze producten zijn geformuleerd op basis van colofonium en zinkoxide en werken vergelijkbaar met zelfslijpende antifoulings, alleen breekt hier het zinkoxide af. Daarnaast zijn er harde coatings die geen zinkoxide bevatten en meer geschikt zijn voor trailerbare boten die niet permanent in het water liggen. Een bijzonderheid zijn de coatings op siliconenbasis, die werken via een glad, hydrofoob oppervlak waarop aangroei zich slecht kan verankeren en er gemakkelijk afvalt wanneer het schip vaart.

Biocidevrije onderwaterverven en -coatings zijn vooral geschikt voor binnenwateren met een lage aangroeidruk en voor gebieden waar een verbod geldt op biocidehoudende antifoulings. In andere wateren, zoals de Noordzee en de Oostzee, moet men er rekening mee houden dat aangroei zich gemakkelijker kan vastzetten dan bij biocidehoudende antifoulings. Een regelmatige controle van de romp gedurende het seizoen en het schoonmaken met een spons helpen om eventuele opkomende aangroei te minimaliseren.

Hoe vind ik de juiste antifouling voor mijn zeilgebied?

Elk water heeft zijn eigen waterorganismen. Afhankelijk van de temperatuur, zonlicht, zoutgehalte, stroming, voedingswaarde (bijv. door agrarische afvoer van meststoffen) en waterkwaliteit varieert de aangroei, zodat niet elke antifouling in elk vaargebied even goed werkt.

Zo vindt u uit welke antifouling geschikt is voor uw vaargebied:

  • Bij de TOPLICHT-artikelinformatie vindt u aanwijzingen voor welk gebruiksgebied de antifouling geschikt is.
  • Ook de fabrikanten hebben vaak informatie beschikbaar.
  • Vraag rond in uw vaargebied, misschien heeft uw buurman een geheime tip.
  • Het Duitse Federaal Milieuagentschap (Bundesumweltamt) heeft een aangroei-atlas opgesteld en stelt uitgebreide informatie over antifoulings ter beschikking, die u onder deze link kunt vinden: https://www.umweltbundesamt.de/themen/chemikalien/biozide/biozidprodukte/antifouling-mittel/bewuchsatlas-start
  • Voor sommige vaargebieden in Duitsland en in het buitenland gelden afzonderlijke verordeningen en richtlijnen. Verdiep u in de lokale wetgeving. Een actuele lijst met de in Nederland toegelaten antifoulings wordt regelmatig gepubliceerd op de website "Varen doe je Samen": PDF Antifoulings-Nederlandtoelating (Status 2023)
CTA

Hoeveel antifouling heb ik nodig?

Eerst moet u de totale oppervlakte in m² van uw onderwaterschip berekenen aan de hand van de volgende formules.

  • Volle kiel (Langkieler): Totale oppervlakte m² = 0,75 x Lengte van de waterlijn x (Breedte + Diepgang)
  • Korte kiel (Kurzkieler): Totale oppervlakte m² = 0,50 x Lengte van de waterlijn x (Breedte + Diepgang)
  • Motorboot: Totale oppervlakte m² = Lengte van de waterlijn x (Breedte + Diepgang)
Het rendement (m² per liter) van de individuele antifoulings kunt u vinden in de beschrijving van het artikel op onze website of in de productinformatiebladen.

De benodigde hoeveelheid in liters kan worden berekend met de formule: Totale oppervlakte m²/Rendement m²/l van de verf.
CTA

Hoeveel lagen antifouling moet ik aanbrengen?

CTA

De hoeveelheid antifoulinglagen is afhankelijk van het gebruikte product, van de vaarsnelheid van de boot, van de samenstelling van het water en de klimatologische omstandigheden van het vaargebied. In de webshop vindt u bij onze artikelen de productinformatiebladen met de aanbevelingen van de fabrikant. Over het algemeen zijn in eerste instantie minstens twee lagen antifouling nodig. Voor de vernieuwing van de bescherming volstaat meestal één laag.

Hoe vernieuw ik mijn antifouling?

Wij adviseren een jaarlijkse vernieuwingslaag van de antifouling om een afdoende bescherming tegen aangroei te garanderen. Wanneer de boot in de herfst uit het water komt, moet het onderwaterschip zo goed mogelijk gereinigd worden, bij voorkeur met een hogedrukreiniger.

Bij een intact oppervlak:

  • Het oppervlak reinigen, bijvoorbeeld met HEMPEL's Pre-Clean en zoet water, en niet-hechtende verf verwijderen (eventueel de overgangen licht opschuren).
  • Laat het onderwaterschip drogen.
  • Eén tot twee lagen van dezelfde antifouling aanbrengen.

Bij een beschadigd oppervlak:

Het oppervlak eventueel behandelen met plamuur en gronden zoals hieronder:

  • Het onderwaterschip nat schuren met schuurpapier korrel 100 – 240 of droog schuren met de MIRKA schuurschijven en een afzuiging.
  • Het onderwaterschip reinigen, bijv. met HEMPEL's Pre-Clean en zoet water.
  • Laten drogen.
  • Waar nodig plamuren en gronden met geschikte producten.
  • Extra primerlagen aanbrengen op gladgemaakte en geplamuurde plekken om de plamuur af te sluiten.
  • Laat het onderwaterschip volledig drogen voordat u primer en antifouling aanbrengt.
  • Eén tot twee lagen antifouling aanbrengen.

Als het onderwaterschip opnieuw opgebouwd moet worden:

  • De oude antifouling volledig wegschuren tot op de primer of de antifouling afschrapen en daarna het oppervlak glad schuren.
  • Het onderwaterschip reinigen, bijv. met HEMPEL's Pre-Clean en zoet water.
  • Laten drogen.
  • Primerlagen aanbrengen volgens de productinformatiebladen.
  • Eén tot twee lagen antifouling aanbrengen.
CTA

Rol of kwast - hoe breng ik antifouling aan?

Antifouling aanbrengen met een roller is voor grote oppervlakken meestal de snelste methode. Hoogwaardige schuimrollers of een kortharige mohairroller creëren een kwalitatief hoogwaardig oppervlak. Kwasten zijn geschikt voor moeilijke en ruwe oppervlakken, evenals kleine bijwerkingen en moeilijk bereikbare plaatsen.

U bereikt een gelijkmatig oppervlak als u op een niet te groot oppervlak kriskras werkt, dus zowel horizontaal als verticaal. Als u met een kwast werkt, moeten de laatste penseelstreken licht en verticaal zijn. Wij raden u aan om in het algemeen hoogwaardige rollers en kwasten te gebruiken, om te voorkomen dat de rollers door de oplosmiddelen te snel opzwellen en de kwasten haren verliezen.

Bij welk weer kan ik antifouling aanbrengen?

Houd u altijd aan de aanbevelingen van de fabrikant, die u in de productinformatiebladen kunt vinden. Over het algemeen adviseren wij om antifouling te verwerken bij temperaturen tussen 10 en 25 graden. De luchtvochtigheid mag niet meer dan 65% bedragen.

Schilder uw onderwaterschip alleen wanneer het volledig droog is. Door temperatuurschommelingen en hoge luchtvochtigheid vormt zich in het voorjaar vaak condenswater op het onderwaterschip; in dat geval mag u absoluut geen antifouling aanbrengen. Vermijd ook directe zonnestraling op het te schilderen oppervlak en breng de antifouling niet aan bij te veel wind, want in beide gevallen vervliegen de oplosmiddelen te snel, waardoor de verf te snel droogt en draden trekt.

Ik weet niet welk antifoulingmiddel op mijn boot is aangebracht.

Als u bij de aankoop van een gebruikte boot niet weet welke antifouling werd gebruikt, kunt u een test uitvoeren om te bepalen of het een harde of zachte antifouling is. Wrijf met een vochtige spons over het oppervlak. Als de spons verkleurt, gaat het over het algemeen om een zelfslijpende antifouling. Blijft er geen verf aan de spons, dan zal het een harde of dunnefilm-antifouling zijn. Als u twijfelt over welk type antifouling het is, wordt het aanbevolen om een afdichtprimer (sperrprimer) aan te brengen, bijvoorbeeld SEAJET 015 Underwater Primer of HEMPEL Underwater Primer, om een hechtingslaag te creëren. Vervolgens kan de nieuwe antifouling worden geschilderd. Houd bovendien rekening met de aanbevelingen van de fabrikant uit het technische productinformatieblad van de nieuwe antifouling.

Ik wil overstappen op een ander antifoulingproduct, waar moet ik op letten?

Als u een ander antifoulingproduct wilt gebruiken, moet u eerst vaststellen welk antifoulingproduct op de romp is aangebracht en of dit compatibel is met het nieuwe antifoulingproduct. De meeste fabrikanten publiceren zogenaamde compatibiliteitstabellen, waarin u kunt nalezen of het oude antifouling direct over het nieuwe antifouling heen kan worden geschilderd of dat u bijvoorbeeld een hechtprimer nodig heeft. Verwerkingsinstructies voor het wisselen van product vindt u ook in de technische productgegevensbladen, die u kunt vinden in onze downloadrubriek.

Wanneer moet ik mijn antifoulingverf vernieuwen?

Hoe lang een antifouling werkzaam is, kan niet algemeen beantwoord worden, want de effectiviteit hangt af van meerdere factoren:

  • van de soort antifouling (lees de aanbevelingen in het productinformatieblad),
  • van de aangebrachte laagdikte,
  • van de vaarsnelheid van het schip,
  • van de temperatuur van het water,
  • van de micro-organismen die in het water aanwezig zijn,
  • van de algemene staat van het onderwaterschip (houdt de verf, is het mooi glad).

Om een optimale werking te behouden, moet meestal jaarlijks een nieuwe antifoulinglaag worden aangebracht. Het kan ook volstaan om de antifouling alleen bij te werken; meestal slijt de antifouling sneller bij de waterlijn, bij het roer en bij de kiel.

Download onze flyer en checklist

Download onze flyer en checklist

Alleen in het Duits

Herunterladen

TOPLICHT-tip bij zelfslijtend antifouling:

Bij een complete nieuwe coating van het onderwaterschip is het zinvol om na de verzegeling met een epoxyprimer (bijv. HEMPEL Light Primer) eerst één laag harde antifouling aan te brengen en pas daarna, in een andere kleur, 2 lagen zelfslijpende antifouling. Dit kan werk en geld besparen, want pas wanneer de kleur van de onderste laag zichtbaar wordt, is het nodig om nieuwe zelf-eroderende antifouling aan te brengen.