Om te zorgen dat de scheepsmotor betrouwbaar kan werken, moeten brandstoffen veilig en storingsvrij van de brandstoftank naar de verbruiker stromen. Bij dieselmotoren op jachten bestaat de brandstofinstallatie uit een tank met tankontluchting, verschillende brandstofleidingen, een brandstofvoerpomp en brandstoffilters. Geïntegreerd zijn vulstandsaanduidingen, evenals afsluitventielen en verdeelkranen. Wanneer de scheepsmotor draait, wordt dieselolie door de voerpomp via een aanzuigleiding uit de dieseltank gezogen, waarbij de dieselolie een voorfiltersysteem met waterafscheider, bijvoorbeeld een SEPAR-filter passeert. Nadat het fijnfilter achter de pomp is gepasseerd, komt de dieselolie in de inspuitpomp en wordt van daar precies op het juiste moment door de verstuivers geperst. Bij hun uitgang komt een deel van de dieselolie fijn verstoven de verbrandingskamer in. De rest van de dieselolie wordt via een retourleiding, die ook overstroomleiding genoemd wordt, terug in de tank gevoerd. Omdat de tegenwoordig gebruikte dieselolie door zijn samenstelling onder bepaalde omstandigheden de neiging heeft bacteriën, gisten en schimmels te vormen, die de vloeibaarheid verminderen, filters verstoppen en leidingen doen dichtslibben, is het als profylaxe bij het tanken aan te bevelen een additief toe te voegen. Zo kan de zogenaamde dieselpest aan boord worden voorkomen en blijft het brandstofsysteem schoon.
- Tuigage & Zeilen
- Touw & bandjes
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Brandstofsysteem
