Hebben jullie stroom nodig? Deze vraag van de havenmeester wordt tegenwoordig meestal met 'ja' beantwoord, want het stroomverbruik op het schip is inmiddels aanzienlijk gestegen. Welke onderdelen van het boordnet doorloopt de stroom eigenlijk wanneer men walstroom aan boord neemt? Als de walstroomaansluitkabel is aangesloten, is deze op menig jacht verbonden met een walstroomaansluiting die door een aardlekschakelaar is beveiligd. Tussenin zit, met name op stalen schepen, mogelijk een galvanische isolator die beschermt tegen corrosie door galvanische stromen. Dan komt het de lader, die gewoonlijk met de boordaccu's verbonden is. Als meerdere accu's geladen moeten worden, kan er een isolator voor de accuafscheiding ingebouwd zijn. Vervolgens gaat het naar het eigenlijke boordnet met 12V of 24V spanning. De accu's zijn door een hoofdschakelaar van het boordnet te scheiden. In de stroomverdelingskast of op het schakeltableau volgt dan de verdeling in individuele stroomkringen met drukknoppen of schakelaars inclusief (hoofd)zekeringen voor de desbetreffende verbruikers. Bij Toplicht vindt u alle onderdelen voor de installatie. Een bijzonder robuuste uitvoering, die uitstekend bij traditieschepen en motorschepen past, vormen onze HNA-schakelaars, stekkers en stopcontacten van zwaar messing. Ze worden al decennialang door de beroepsvaart en marine gebruikt en zijn deels door Germanischen Lloyd gekeurd.
- Tuigage & Zeilen
- Touw & bandjes
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Boordnettechniek
