Het ankergerei van een groter traditioneel het schip bestaat in de regel uit het anker, een ankerspil of ankerlier en een ankerketting die past bij de kettingschijf. De gebruikte ankerketting moet volgens de norm zijn en voor de scheepvaart zijn goedgekeurd. Hoe uw ankerketting gedimensioneerd moet zijn, kunt u hier achterhalen. Veel kettingen uit ons aanbod zijn gekalibreerd en voldoen aan de maatvoorschriften volgens DIN‑norm 766 A. Ankerkettingen worden bovendien in verschillende kwaliteitsklassen (GKL) aangeboden. Een 10 mm‑ketting van kwaliteitsklasse 2 heeft bijvoorbeeld een breukbelasting van 4000 daN, terwijl dezelfde ketting van kwaliteitsklasse 3 al 5000 daN verdraagt. Kettingen van staal met een warmgedompelde zinklaag bieden uitstekende corrosiebescherming die in agressief zeewater onmisbaar is. Ankerkettingen of voorloopkettingen van roestvrij staal, bijvoorbeeld van het materiaal 1.4462, hebben eveneens een zeer hoge corrosiebestendigheid. Bovendien hechten zich op hun gladde kettingoppervlak nauwelijks sedimenten van de zeebodem. Roestvrijstalen kettingen lopen probleemloos in de kettingbak en verspreiden zich daar goed. Voor de verbinding tussen het anker en de ketting is het gebruik van een draaisluiting of een kettingwirbel aan te bevelen. Zo kan de ankerketting zich bij het ophalen niet ongunstig verdraaien, wat problemen kan veroorzaken bij het inlopen in het kettingwiel. Wanneer het anker is uitgezet, moet de spil worden ontlast. Hiervoor kan een touw-kettingstopper met een klauwhaken of kettingsluiting aan de ankerketting worden aangeslagen. Het Toplicht-assortiment wordt aangevuld met verder ankerkettingaccessoires zoals kettingnoodschakels en ankerkettingmarkeringen, zodat je kunt zien hoeveel ketting er al uitligt.
- Tuigage & Zeilen
- Touw & bandjes
- Ankeren & Aanmeren
- De romp & dek
- Kajuit & comfort
- Verf & scheepsbouw
- Elektrische bedrading & motor
- Pompen & sanitair
- Veiligheid & Radio
- Navigatie & lectuur
- Beroepsscheepvaart
Kettingen & accessoires
